بررسی نقش متغیرهای ارزشهای انتظاری، خانوادگی، خودپنداره و وضعیت تحصیلی باتوجهبه نقش تعدیلی باورهای انگیزشی، تابآوری، سرسختی و کوشایی در برنامهریزی برای ورود به دانشگاه و تفاوت رابطة بین این متغیرها با برنامهریزی ورود به دانشگاه در دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
زمانی قلعه شاهی, سمیراعریضی, حمیدرضانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تحصیلات دانشگاهی بهطور فزایندهای امکانات و فرصتهایی برای کسب موفقیت در بزرگسالی فراهم کرده است. بیشتر جوانان برای شرکت در دانشگاه، نیازمند برنامهریزی و آمادگی هستند که این برنامهریزی بسار زودهنگام در زندگیشان شروع میشود. پژوهشهایی که دربارة عوامل پیشبینیکنندة ثبتنام در دانشگاه انجام میشوند، گاهی بر متغیرهای دبستان تأکید دارند.هدف این پژوهش، پیشبینی برنامهریزی برای ورود به دانشگاه در پایان دبستان از متغیرهای ارزشهای انتظاری، خانوادگی، خودپنداره و وضعیت تحصیلی باتوجهبه نقش تعدیلی تابآوری، کوشایی در برابر حقارت و سرسختی دانشآموزان است. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. نمونة پژوهش، بهصورت میدانی و خوشهای از 12 دبستان دخترانه و 12 دبستان پسرانة پایة ششم انتخاب شده است. در مجموع، 948 دانشآموز انتخاب شدند. بهمنظور سنجش متغیرهای پژوهش، از دو دسته مقیاس استفاده شد: مقیاسهای خودارجاع و مقیاسهایی که مادران و پدران دانشآموزان به آنها پاسخ دادند.نتایج نشان داد دانشآموزانی که تابآوری زیادی دارند یا احساس کوشایی میکنند یا سرسختی زیادی دارند، به احتمال بیشتری برای ورود به دانشگاه برنامهریزی میکنند.باتوجهبه یافتههای این پژوهش، ویژگیهای تابآوری، کوشایی و سرسختی، عوامل شخصیتی هستند که در پیشبینی برنامهریزی فرد برای ورود به دانشگاه نقش مهمی دارند؛ ازاینرو به دستاندرکاران آموزش پیشنهاد میشود در برنامههای آموزشی و تربیتی خود، برنامههایی برای افزایش تابآوری، کوشایی و سرسختی دانشآموزان در نظر گیرند تا عملکرد تحصیلی فعلی و همچنین چشمانداز آیندة تحصیلی آنها بهبود یابد.
کلید واژگان
برنامهریزی ورود به دانشگاهارزشهای انتظاری
منابع خانوادگی
خودپنداره و وضعیت تحصیلی
باورهای انگیزشی
تابآوری
سرسختی
کوشایی
دانشآموزان دبستان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایراناستاد روانشناسی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
شاپا
2476-36082423-6780




