• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • رویکردهای نوین آموزشی
    • دوره 4, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • رویکردهای نوین آموزشی
    • دوره 4, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی میزان اطلاعات تخصصی دبیران علوم تجربی دوره راهنمایی تحصیلی استان چهارمحال و بختیاری در زمینه طرح و تهیه سؤالهای امتحانی و مهارتهای ارزشیابی(سال تحصیلی84-1383)

    (ندگان)پدیدآور
    نیکخواه, محمد
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ارزشیابی یکی از مؤلفه های مهم فرآیند آموزشی است که از طریق آن می توان میزان کارایی و اثربخشی طرحهای آموزشی را تعیین نمود، لذا هدف این پژوهش بررسی میزان اطلاعات تخصصی دبیران علوم تجربی در زمینه طرح و تهیه سؤالهای امتحانی و مهارتهای ارزشیابی بوده است. روش پژوهش، توصیفی و جامعۀ آماری آن تمامی 408 نفر دبیر علوم تجربی استان بوده است که از طریق نمونه گیری تصادفی، 194نفر انتخاب گردیدند. برای بررسی میزان آگاهی دبیران از دانش و مفاهیم مرتبط با ارزشیابی از یک آزمون محقق ساخته و برای ارزیابی رعایت مشخصات ظاهری و ادبیات، ملاکهای علمی و فنی، روایی صوری و محتوایی و میزان انطباق سؤالهای بر سطوح حیطۀ شناختی، از چهار چک لیست(فهرستواره) استفاده گردیده است.طبق یافته های پژوهش، میانگین نمره دبیران از مفاهیم مرتبط با ارزشیابی(از نمره20)، 25/9 بوده است. بالاترین نمرۀ مربوط به اهداف آموزشی(64/11=) و کمترین نمره از مفهوم روایی(6/6=) و میانگین نمره قواعد ارزشیابی بخش آزمایشگاهی9/9 بوده است. میزان رعایت مشخصات ظاهری و ادبیات(سبک نگارش)(18/4=) و ملاکهای علمی و فنی (03/4=) بسیار خوب و میزان روایی صوری و محتوایی آنها(29/3=) خوب ارزیابی شده است. 26/74 درصد از سؤالهای دبیران از سطح دانش و 9/17 درصد، از سطح درک و فهم و 84/7 درصد از سطح کاربرد و تحلیل طراحی گردید و از سطوح بالاتر سؤالی طراحی نگردید.
    کلید واژگان
    آزمون انشایی
    آزمون عینی
    ارزشیابی
    ضریب تمیز
    ضریب دشواری

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2008-03-20
    1387-01-01
    ناشر
    معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان
    University of Isfahan
    سازمان پدید آورنده
    مدرس مراکز تربیت معلم شهرکرد

    شاپا
    2476-3608
    2423-6780
    URI
    http://nea.ui.ac.ir/article_19089.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/160147

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب