بررسی میزان اطلاعات تخصصی دبیران علوم تجربی دوره راهنمایی تحصیلی استان چهارمحال و بختیاری در زمینه طرح و تهیه سؤالهای امتحانی و مهارتهای ارزشیابی(سال تحصیلی84-1383)
(ندگان)پدیدآور
نیکخواه, محمد
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ارزشیابی یکی از مؤلفه های مهم فرآیند آموزشی است که از طریق آن می توان میزان کارایی و اثربخشی طرحهای آموزشی را تعیین نمود، لذا هدف این پژوهش بررسی میزان اطلاعات تخصصی دبیران علوم تجربی در زمینه طرح و تهیه سؤالهای امتحانی و مهارتهای ارزشیابی بوده است. روش پژوهش، توصیفی و جامعۀ آماری آن تمامی 408 نفر دبیر علوم تجربی استان بوده است که از طریق نمونه گیری تصادفی، 194نفر انتخاب گردیدند. برای بررسی میزان آگاهی دبیران از دانش و مفاهیم مرتبط با ارزشیابی از یک آزمون محقق ساخته و برای ارزیابی رعایت مشخصات ظاهری و ادبیات، ملاکهای علمی و فنی، روایی صوری و محتوایی و میزان انطباق سؤالهای بر سطوح حیطۀ شناختی، از چهار چک لیست(فهرستواره) استفاده گردیده است.طبق یافته های پژوهش، میانگین نمره دبیران از مفاهیم مرتبط با ارزشیابی(از نمره20)، 25/9 بوده است. بالاترین نمرۀ مربوط به اهداف آموزشی(64/11=) و کمترین نمره از مفهوم روایی(6/6=) و میانگین نمره قواعد ارزشیابی بخش آزمایشگاهی9/9 بوده است. میزان رعایت مشخصات ظاهری و ادبیات(سبک نگارش)(18/4=) و ملاکهای علمی و فنی (03/4=) بسیار خوب و میزان روایی صوری و محتوایی آنها(29/3=) خوب ارزیابی شده است. 26/74 درصد از سؤالهای دبیران از سطح دانش و 9/17 درصد، از سطح درک و فهم و 84/7 درصد از سطح کاربرد و تحلیل طراحی گردید و از سطوح بالاتر سؤالی طراحی نگردید.
کلید واژگان
آزمون انشاییآزمون عینی
ارزشیابی
ضریب تمیز
ضریب دشواری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2008-03-201387-01-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
مدرس مراکز تربیت معلم شهرکردشاپا
2476-36082423-6780



