| dc.contributor.author | نیکخواه, محمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:40:59Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:41:00Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T23:40:59Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T23:41:00Z | |
| dc.date.issued | 2008-03-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1387-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-06-14 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-03-25 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | نیکخواه, محمد. (1387). بررسی میزان اطلاعات تخصصی دبیران علوم تجربی دوره راهنمایی تحصیلی استان چهارمحال و بختیاری در زمینه طرح و تهیه سؤالهای امتحانی و مهارتهای ارزشیابی(سال تحصیلی84-1383). رویکردهای نوین آموزشی, 4(1), 59-80. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2476-3608 | |
| dc.identifier.issn | 2423-6780 | |
| dc.identifier.uri | http://nea.ui.ac.ir/article_19089.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/160147 | |
| dc.description.abstract | <span lang="FA" dir="RTL">ارزشیابی یکی از مؤلفه های مهم فرآیند آموزشی است که از طریق آن می توان میزان کارایی و اثربخشی طرحهای آموزشی را تعیین نمود، لذا هدف این پژوهش بررسی میزان اطلاعات تخصصی دبیران علوم تجربی در زمینه طرح و تهیه سؤالهای امتحانی و مهارتهای ارزشیابی بوده است. </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">روش پژوهش، توصیفی و جامعۀ آماری آن تمامی 408 نفر دبیر علوم تجربی استان بوده است که از طریق نمونه گیری تصادفی، 194نفر انتخاب گردیدند. </span><span lang="FA" dir="RTL">برای بررسی میزان آگاهی دبیران از دانش و مفاهیم مرتبط با ارزشیابی از یک آزمون محقق ساخته </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">و</span><span lang="FA" dir="RTL"> برای ارزیابی رعایت مشخصات ظاهری و ادبیات، ملاکهای علمی و فنی، روایی صوری و محتوایی و میزان انطباق سؤالهای بر سطوح حیطۀ شناختی، از چهار</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> چک لیست(فهرستواره) استفاده گردیده است.</span><span lang="FA" dir="RTL">طبق یافته های پژوهش، میانگین نمره دبیران از مفاهیم مرتبط با ارزشیابی(از نمره20)، 25/9 بوده است. بالاترین نمرۀ مربوط به اهداف آموزشی(64/11=</span><span></span><span lang="AR-SA"></span><span lang="FA" dir="RTL">) و کمترین نمره از مفهوم روایی(6/6=</span><span></span><span lang="AR-SA"></span><span lang="FA" dir="RTL">) و میانگین نمره قواعد ارزشیابی بخش آزمایشگاهی9/9 بوده است. میزان رعایت مشخصات ظاهری و ادبیات(سبک نگارش)(18/4</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">=</span><span></span><span lang="AR-SA"></span><span lang="FA" dir="RTL">) و ملاکهای علمی و فنی (03/4</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">=</span><span></span><span lang="AR-SA"></span><span lang="FA" dir="RTL">) بسیار خوب و میزان روایی صوری و محتوایی آنها(29/3</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">=</span><span></span><span lang="AR-SA"></span><span lang="FA" dir="RTL">) خوب ارزیابی شده است. 26/74 درصد از سؤالهای دبیران از سطح دانش و 9/17 درصد، از سطح درک و فهم و 84/7 درصد از سطح کاربرد و تحلیل طراحی گردید و از سطوح بالاتر سؤالی طراحی نگردید.</span> | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان | fa_IR |
| dc.publisher | University of Isfahan | en_US |
| dc.relation.ispartof | رویکردهای نوین آموزشی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | New Educational Approaches | en_US |
| dc.subject | آزمون انشایی | fa_IR |
| dc.subject | آزمون عینی | fa_IR |
| dc.subject | ارزشیابی | fa_IR |
| dc.subject | ضریب تمیز | fa_IR |
| dc.subject | ضریب دشواری | fa_IR |
| dc.title | بررسی میزان اطلاعات تخصصی دبیران علوم تجربی دوره راهنمایی تحصیلی استان چهارمحال و بختیاری در زمینه طرح و تهیه سؤالهای امتحانی و مهارتهای ارزشیابی(سال تحصیلی84-1383) | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | مدرس مراکز تربیت معلم شهرکرد | fa_IR |
| dc.citation.volume | 4 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 59 | |
| dc.citation.epage | 80 | |