بررسیهای ویژگی روانسنجی پرسشنامه سبک یادگیری فلدر سولومون در دختران دوره راهنمایی
(ندگان)پدیدآور
صمدی, معصومه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش، بررسی روایی عاملی و پایایی پرسشنامه سبکهای یادگیری است. این پرسشنامه توسط فلدروسولومون (1996)، برمبنای مدل فلدر وسیلورمن (1988) در زمینه سبکهای یادگیری ساخته شده است. جامعه این پژوهش، دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر تهران بودند که از این جامعه تعداد 450  نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامة سبکهای یادگیری فلدر و سولومون بودکه روایی و پایایی آن درمطالعات مختلف تایید شده بود. برای بررسی روایی عاملی پرسشنامه از تحلیل عاملی تاییدی، تحلیل همگرا و همزمان استفاده شد. شاخصهای نیکویی برازش در این پژوهش عبارتند از 066/0= MSEA70/0=GFI، 7/0=AGFA،052/0= RMR، 91/0= NFI،90/0= NNFI، 88/0=IFI و 89/0=CFI. این نتایج مؤید آن است که ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با دادهها دارد وهمة شاخصهای نیکویی برازش مدل را تایید کرده، بر برازندگی مطلوب آن دلالت دارد. علاوه بر این تحلیل نتایج حاصل از روایی همگرا (همسانی درونی مؤلفههای پرسشنامه با کل پرسشنامه) و روائی همزمان(همبستگی مؤلفههای پرسشنامه با معدل نیمسال اول تحصیلی1390-1389) نشان دادکه پرسشنامه از روائی قابل قبولی برخوردار است. پایایی پرسشنامه با استفاده ازآلفای کرونباخ بررسی گردید. ضرایب آلفای کرونباخ در زیر مقیاسهای پرسشنامه بین 69/0 تا 79/0 است. با در نظر گرفتن نتایج این پژوهش، میتوان گفت پرسشنامههای سبک یادگیری فلدر و سولومون می تواند ابزار معتبری در ارزیابی سبکهای یادگیری دانش آموزان در جمعیت ایرانی باشد .
کلید واژگان
یادگیریسبکهای یادگیری
تحلیل عامل تاییدی
پرسشنامة سبکهای یادگیری فلدر و سولومون
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2011-03-211390-01-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش*شاپا
2476-36082423-6780



