ارائه مدل توسعهیافته تأثیر عامل فرهنگ الکترونیکی در تنظیم بازار و قیمتگذاری کالا و خدمات
(ندگان)پدیدآور
اصولی قره آغاجی, شیرینصنایعی, علیسعیدابادی, محمدرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در پژوهش حاضر، به مدل سهبعدی اثربخشی تجارت الکترونیک در تنظیم بازار و قیمتگذاری کالا و خدمات، نگاهی اجمالی شده است. این مدل، بر اساس مفاهیم ریاضی و با استفاده از ماتریسها توسعهیافته است و نشانگر تأثیرگذاری تجارت الکترونیک، از طریق پنج عامل «دولت الکترونیک»، «قوانین و مقررات تجارت الکترونیک»، «فرهنگ استفاده از تجارت الکترونیک»، «ابزارهای بازاریابی الکترونیک» و «فناوریهای تجارت الکترونیک در تنظیم بازار و قیمتگذاری کالا و خدمات» در ایران است. همچنین با استفاده از دادههای مدل فوق و مدل ابعاد فرهنگی هافستد به ارائه مدلی با تأکید بیشتر بر نقش عامل «فرهنگ استفاده از تجارت الکترونیک» در تنظیم بازار و قیمتگذاری کالا و خدمات پرداخته میشود. پژوهش حاضر، از منظر هدف، از نوع تحقیقات توسعهای و کاربردی است و از منظر روششناسی، از انواع پژوهشهای توصیفی از شاخۀ همبستگی است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که فرهنگ استفاده از تجارت الکترونیک، نقشی بنیادین در تنظیم بازار و قیمتگذاری کالا و خدمات ایفا میکند که این نقش با سنجش فرضیههای طرحشده و تحلیل رابطۀ عامل فرهنگ با سایر عوامل مدل مشخص میشود.
کلید واژگان
تجارت الکترونیکتنظیم بازار
قیمتگذاری
فرهنگ الکترونیکی
مدل فرهنگی هافستد
نظریه رفتار برنامهریزیشده
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری پژوهشگاه شاخص پژوه اصفهاناستاد تمام دانشکده مدیریت دانشگاه اصفهان
استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران




