بررسی تأثیر کیفیت خدمات الکترونیکی بر وفاداری الکترونیکی با تبیین نقش رضایت الکترونیکی، ارزش ادراکشده و تبلیغات توصیهای الکترونیکی؛ مطالعة موردی: خردهفروشیهای الکترونیکی شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
خداداد حسینی, سید حمیدمشبکی اصفهانی, اصغرملایی, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سازمانها با شناخت اهمیت حفظ مشتریان، در جستوجوی راهکارهایی برای حفظ آنان هستند. مشتریان زمانی به سازمان وفادار خواهند بود که سازمان انتظارات آنان را بشناسد و برای برآوردن نیازهای آنان عمل کند. مفهوم کیفیت خدمات، ضرورت توجهبه نیازها و خواستههای مشتریان را مدنظر دارد تا به وفادارسازی مشتریان بینجامد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطة بین کیفیت خدمات الکترونیک و وفاداری الکترونیک باتوجهبه نقش میانجی «رضایت الکترونیک»، «ارزش ادراکشده» و «تبلیغات توصیهای الکترونیکی» است. جامعة آماری پژوهش حاضر مشتریان فروشگاههای اینترنتی شهر تهران است. پژوهش از نوع توصیفی است و برای گردآوری دادههای لازم از پرسشنامه و برای سنجش روایی پرسشنامه استفاده از میانگین واریانس استخراجشده و برای تعیین پایایی از روش پایایی ترکیبی استفاده شده است. بعد از مرور کامل مبانی نظری و انتخاب اعضای نمونة آماری بهروش نمونهگیری دردسترس ، برای جمعآوری دادههای لازم از پرسشنامه استفاده شده است که بنابر نامعلومبودن جامعه تعداد 384پرسشنامه تهیه و توزیع شد و سپس اطلاعات جمعآوریشدند و بااستفاده از روش معادلات ساختاری و نرمافزار pls سنجش شدند. نتایج نشان میدهد که کیفیت خدمات الکترونیکی بهطورمستقیم و غیرمستقیم بر وفاداری مشتریان تأثیرگذار است و تأثیر غیرمستقیم آن(633/0) بیشتر از تأثیر مستقیم (269/0) است؛ افزونبراین، رضایت الکترونیکی مهمترین عامل در ایجاد وفاداری در بین مشتریان شناخته شده است.
کلید واژگان
کیفیت خدمات الکترونیکیرضایت الکترونیکی
ارزش ادراکشده
تبلیغات توصیهای الکترونیکی
وفاداری الکترونیکی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استاد دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهراناستاد دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
شاپا
2228-7744Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
امکانسنجی اقدامات بازپرس در فرایند دادرسی الکترونیکی
موذن زادگان, حسنعلی؛ عابدی نیستانک, امیرحسین (قوه قضائیه, 2023-09-23)موضوع دادرسی کیفری الکترونیکی، تحقق مراحل دادرسی از کشف جرم تا اجرای مجازات در صورت احراز بزهکاری متهم و یا صدور قرار منعتعقیب یا برائت او از طریق سامانههای الکترونیکی و مخابراتی است. اهداف برقراری این نوع دادرسی، سرعت ...
-
تجارت الکترونیک، گامی بسوی اشتغال (مدلها، چالشها و راهکارها)
بردبار, غلامرضا (دانشگاه یزدYazd University, 2004-02-20)در عرصه جدید صنعت و تجارت، هر کس که با شناخت، اشراف بیشتر، هدف و آرمان روشن تر به میدان آید و از ابزارهای نوین بهره جوید، قدرت تأثیرگذاری و نفوذ بیشتر در جامعه جهانی دارد. هر یک از دستاندکاران صحنه بینالمللی در پی آن ...
-
تجارت الکترونیک، گامی بسوی اشتغال (مدلها، چالشها و راهکارها)
بردبار, غلامرضا (دانشگاه یزدYazd University, 2004-02-20)در عرصه جدید صنعت و تجارت، هر کس که با شناخت، اشراف بیشتر، هدف و آرمان روشن تر به میدان آید و از ابزارهای نوین بهره جوید، قدرت تأثیرگذاری و نفوذ بیشتر در جامعه جهانی دارد. هر یک از دستاندکاران صحنه بینالمللی در پی آن ...




