تصویر ذهنی کشور مبدا و شکلگیری ارزش برند محصولات الکترونیکی
(ندگان)پدیدآور
مرادی, هادیزارعی, عظیمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر تصویر ذهنی کشور مبدا بر شکلگیری ارزش ویژه نام تجاری است. علاوه بر این، هدف ثانویه تحقیق بررسی تاثیر واسطهای درگیری ذهنی مصرفکننده نسبت به محصول است. بدین منظور، چارچوب مفهومی تحقیق طراحی و روابط بین ساختارهای آن (تصویر ذهنی کشور مبدا، ابعاد ارزش ویژه، ارزش ویژه نام تجاری کل) مطرح گردید. دادهها با استفاده از نظرات 602  نفر از دانشجویان کشور که دارنده لپتاپ و گوشیهای تلفن همراه با نامهای تجاری مورد بررسی بودند، جمعآوری گردید. تحلیل عاملی اکتشافی، وفاداری به نام تجاری، کیفیت ادراکی و تداعی/ آگاهی را بعنوان ابعاد ارزش ویژه نام تجاری معرفی نمود. تحلیل رگرسیون و تحلیل همبستگی زیرگروه جهت آزمون فرضیات مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشاندهنده تاثیر تصویر ذهنی کشور بر ابعاد ارزش ویژه و ارزش ویژه نام تجاری کل است. همچنین تاثیر تعدیلگری درگیری ذهنی مصرفکننده نسبت به محصول بر رابطه بین تصویر ذهنی کشور مبدا و ارزش ویژه نام تجاری تأیید گردید. مقاله حاضر از این جهت که از یک سو به شناسایی عوامل مؤثر بر شکلگیری ارزش ویژه نام تجاری و از سوی دیگر به تاثیر درگیری ذهنی مصرفکننده نسبت به محصول از دیدگاه مصرفکنندگان ایرانی میپردازد، حائز اهمیت و درخور توجه است.
کلید واژگان
رفتار مصرف کنندهارزش ویژه نام تجاری
تصویر ذهنی کشور مبدا
درگیری ذهنی مصرف کننده نسبت به محصول
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2011-11-221390-09-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه سمناناستادیار دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه سمنان




