تحلیل تماتیک مؤلفههای مرتکبین قلدری سایبری در دانشآموزان دبیرستانی: یک مطالعة کیفی استقرایی مبتنی بر متن
(ندگان)پدیدآور
پژوهی, طاهرهنادی, محمد علیسجادیان, ایلنازنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، تحلیل تماتیک مؤلفههای مرتکبان قلدری سایبری در دانشآموزان دبیرستانی بود که میتواند به جریان پیشگیری و کاهش قلدری سایبری در دانشآموزان کمک کند. روش تحلیل مضمون بهکاررفته در این مطالعه بر اساس روش تحلیل مضمون آتراید- استرلینگ است که در شناسایی مضامین بهصورت استقرایی، مؤلفههای مرتکبین قلدری سایبری شناسایی و استخراج شدند. تحلیل مضمون، روشی برای شناخت، تحلیل و گزارش الگوهای موجود در دادههای کیفی است. تحلیل مضمون به روشهای متفاوتی انجام میشود. در این پژوهش از شبکة مضامین استفاده شد. روایی پژوهش با ممیزیکردن از سوی داور مورد تأیید قرار گرفت. برای محاسبة پایایی، کدگذاری با مطالعة سطر به سطر منابع منتخب و بهصورت دستی انجام گرفت و سپس از روش هولستی استفاده شد. پس از مطالعه و انتخاب و کدگذاری متون مقالات مرتبط با مرتکبان قلدری سایبری، تعداد 17 مضمون پایهای از بخشهای مختلف متون مقالات استخراج شد. از این مضامین پایهای تعداد 6 مضمون سازماندهنده استخراج شدند. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل تماتیک مؤلفههای مرتکبین قلدری سایبری استخراج شده، مدلی برای کاهش مرتکبین قلدری سایبری در دانشآموزان ارائه شد که این مدل مؤلفهها را به شش گروه «قابلیتهای فردی، همدلی، محیط خانواده، مهارتهای ارتباطی و اجتماعی، پرخاشگری و نگرش» دستهبندی کرد.
کلید واژگان
تحلیل تماتیکمرتکبان قلدری سایبری
دانشآموزان دبیرستانی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترا گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوراسگان اصفهاندانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران




