مقایسة انگیزش تحصیلی، خودتنظیمی و خود ارزشمندی دانشآموزان تیزهوش و عادی شهر کرج
(ندگان)پدیدآور
هاشمی, نظامخروطی, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش مقایسة انگیزش تحصیلی، خودتنظیمی و خودارزشمندی بین دانشآموزان تیزهوش و عادی بود. روش پژوهش علی ـ مقایسهای بود. جامعة آماری تمامی دانشآموزان دختر پایة یازدهم مدرسههای تیزهوش و عادی آموزشوپرورش ناحیة یک شهر کرج در سال تحصیلی 98-97 در حال تحصیل هستند که در مجموع 2107 نفر میشدند. از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، یک مدرسة دخترانه از بین مدرسههای آموزشوپرورش ناحیة یک کرج انتخاب شد و از بین کلاسهای پایة یازدهم آن مدرسه دو کلاس به تصادف و به تعداد 50 نفر انتخاب شدند. انتخاب نمونه از دبیرستان تیزهوشان هم به تعداد 50 نفر و بهصورت هدفمند بود. آزمودنیها به پرسشنامه های انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1992)، پرسشنامة راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پینتریج و دی گروت (1990) و پرسشنامة خودارزشمندی روزنبرگ (1965) پاسخ دادند. دانشآموزدادهها با روش t مستقل و نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها فرضیة پژوهش را تأییدکردند. نتایج پژوهش نشان داد تفاوت معناداری (0/05> P) در انگیزش تحصیلی، میزان خودارزشمندی و خودتنظیمی تحصیلی بین دانشآموزان عادی با دانشآموزان تیزهوش دیده شده و دانشآموزان تیزهوش در سه متغیر نسبت به دانشآموزان عادی میانگین بالاتری دارند.
کلید واژگان
انگیزش تحصیلیخودتنظیمی
خودارزشمندی
دانشآموز تیزهوش
دانشآموز عادی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم انتظامی امین ، تهران،ایراندانشگاه آزاد ،کرج ،ایران




