تبیین مؤلفههای تربیت حرفهای مبتنی بر شایستگی و تحلیل جایگاه آن در کتابهای درسی مربوط به شایستگیهای غیرفنی دورة دوم متوسطة فنی و حرفهای و کاردانش
(ندگان)پدیدآور
اصغرنژاد, کریمرنجدوست, شهرامعظیمی, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر به شیوة توصیفی شامل تحلیل اسنادی و تحلیل محتوا، با هدف تبیین مؤلفههای تربیت حرفهای مبتنی بر شایستگی و تحلیل جایگاه آن در کتابهای درسی دورة دوم متوسطة فنی انجام گرفت. جامعة آماری کتابهای مربوط به شایستگیهای غیر فنی دورة متوسطة فنی در سال 98-97 بودند. ابزار جمعآوری اطلاعات در بخش تحلیل اسنادی، برگههای فیشبرداری از اطلاعات و در بخش تحلیل محتوا چکلیست محقق ساخته بود. دادة اسنادی به شیوة کیفی و دادههای تحلیل محتوا با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی در فرایند آنتروپی شانون تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل بیانگر آن است که چارچوب مفهومیِ تربیت حرفهای را میتوان در سه مؤلفة دانش، نگرش و مهارت تدوین کرد که خرده مؤلفههای خلاقیت و نوآوری، وسختکوشی با فراوانی بیشتر در رتبههای اول و خرده مؤلفههای درک موقعیت و سازگاری با فراوانی کمتر در رتبههای آخر قرار گرفتند. همچنین، میزان توجه به مؤلفهها در کتابهای درسی متفاوت است، بهطوری که بیشترین تأکید بر مولفة دانش (35/91 درصد) و کمترین تأکید برمولفة نگرش (30/88 درصد) شده است. با توجه به تحولات آموزشوپرورش در عصر جدید، استفاده از برنامة درسی مارپیچی برونر در تدوین و طراحی برنامة درسی و بازنگری در ویراستهای آتی در راستای توجه بیشتر به مقولههای کمتر توجه شده، ضروری به نظر میرسد.
کلید واژگان
تربیت حرفهایتحلیل محتوا
روش آنتروپی شانون
شایستگی
فنی و کاردانش
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری تخصصی برنامهریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایراناستادیار، گروه برنامهریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران




