شیوههای بهرهگیری از شبکههای اجتماعی در جذب و آموزش بیسوادان و کمسوادان
(ندگان)پدیدآور
قاسمی نژاد, ابوذربهرامی, ولینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مطالعه، شناسایی عملکرد شبکههای اجتماعی مجازی در آموزش بیسوادان و کمسوادان استان لرستان بوده است. این پژوهش به روش کیفی با رویکرد نظریه دادهبنیاد انجام شد. جمعیت مورد مطالعه متخصصان حوزة آموزش مجازی، متخصصان و صاحبنظران حوزة نهاد رسانه، آموزشوپرورش، و سوادآموزی بودند. روش نمونهگیری نیز بهصورت «نمونهگیری هدفمند و نظری» بود. ابزار گردآوری دادهها «مصاحبة عمیق» بود که بر این اساس بعد از مصاحبه با 15 نفر از متخصصان این حوزه، اشباع نظری حاصل شد. بهمنظور تحلیل دادهها از رویکرد «اشتروس و کوربین» استفاده شد و بر اساس آن، از سه مرحلة کدگذاری باز، محوری و گزینشی برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها نشان میدهند که پدیدة محوری این مطالعه «فقر دانش رسانهای» است. شرایط علی حاکم بر این پدیده شامل سه مقوله «فرودستی مجازی، باورها و تفکرات سنتی، و جامعهناپذیری مجازی» است. بسترهای حاکم نیز «موانع قانونی در آموزش توسعة مجازی، فقر دانش تخصصی، و فهم واپسگرا از آموزش مجازی» هستند. شرایط مداخلهگر بر پدیدة محوری نیز سه مقوله بدین شرحاند: «انطباقناپذیری مجازی، نگاه هزینه-فایدهمحور، و ضعف انگیزههای یادگیری». راهبردهایِ رفع فقر دانش رسانهای عبارتاند از: توجه به «آموزش نیازمحور، انسجامبخشی به آموزش مجازی و ارزیابی عملکرد دائمی» که بر اثر آن، شاهد پیامدهایی نظیر «حس اثربخشی سواد مجازی، خلق محتوای کاربردی، توانمندسازی آموزشی و نوینسازی سازمانی» خواهیم بود.نتایج نشان میدهند، فقر سیاستگذاری در حوزة آموزش مجازی، و خلأ قانونی در سوادآموزی، بسترها و سازوکارها، دشواری غلبه بر فقر دانش رسانهای را مضاعف کرده است. این امر در کنار حس فرودستی مجازی، باورها و تفکرات سنتی، جامعه (نا)پذیری سوادآموزان مجازی، به انطباقناپذیری و رغبت کم مخاطبان (بیسوادان و کمسوادان) نسبت به فضا و بهتبع آن آموزش مجازی منجر شده است.
کلید واژگان
بیسوادان و کمسوادانشبکههای اجتماعی
سوادآموزی
فقر دانش رسانهای
فرودستی مجازی
انطباقناپذیری مجازی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-07-221399-05-01
ناشر
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائیمدرس مدعو دانشگاه فرهنگیان آیتالله کمالوند خرمآباد، دکترای جامعهشناسی مسائل اجتماعی ایران




