طراحی مدل مشارکت نظام دانشگاهی ایران در فرآیند تربیتمعلم
(ندگان)پدیدآور
محمدآقایی, مهدیابوالقاسمی, محمودسبحانی, عبدالرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفههای مشارکت نظام دانشگاهی در فرایند تربیتمعلم کشور و طراحی مدلی در این زمینه، به اجرا درآمد. این پژوهش با استفاده از رویکرد تفسیری و روش اکتشافی صورت پذیرفت. برای گردآوری دادهها از روش مصاحبة نیمه ساختاریافته استفاده شد. به این منظور، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و فنون نمونهگیری موارد مطلوب و زنجیرهای، 15 نفر از صاحبنظران، متخصصان و اعضای هیئتعلمی جامعة علوم تربیتی و تربیتمعلم ایران انتخاب شدند. دادههای کیفی پس از گردآوری، با روش تحلیل مضمون، بهصورت استقرایی یا مبتنی برداده مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفتند. یافتههای پژوهش بیانگر شناسایی و استخراج 36 مؤلفة فرعی و 9 مؤلفة اصلی، در قالب 5 بُعد شامل ابعاد «چالشی»، «نظری»، «عملی»، «پیوند نظریه و عمل» و «توسعهای» بودند. فرایند اعتباربخشی و روایابی یافتهها، علاوه بر سهسوسازی در مراحل گردآوری و تحلیل دادهها، با استفاده از روش دلفی و اجرای آزمون دوجملهای، و همچنین روشهای بررسی اعضا و جلسات گفتوگو با همطرازان صورت پذیرفت. بر این اساس «مدل مشارکت نظام دانشگاهی در فرایند تربیتمعلم کشور» طراحی و ارائه شد.
کلید واژگان
فرایند تربیتمعلمنظام دانشگاهی
مشارکت
ابعاد مشارکت
اعتباربخشی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-07-221399-05-01
ناشر
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، گروه رهبری و توسعه، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، مدرس دانشگاه فرهنگیاندانشیار گروه رهبری و توسعه، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی تهران
دانشگاه آزاد تهران جنوب، تهران، ایران (عضو هیأت علمی مدعو دانشگاه شهید بهشتی تهران)




