• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 19, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نوآوری های آموزشی
    • دوره 19, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی مدل مشارکت نظام دانشگاهی ایران در فرآیند تربیت‌معلم

    (ندگان)پدیدآور
    محمدآقایی, مهدیابوالقاسمی, محمودسبحانی, عبدالرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    521.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های مشارکت نظام دانشگاهی در فرایند تربیت‌معلم کشور و طراحی مدلی در این زمینه، به اجرا درآمد. این پژوهش با استفاده از رویکرد تفسیری و روش اکتشافی صورت پذیرفت. برای گردآوری داده‌ها از روش مصاحبة نیمه ساختاریافته استفاده شد. به این منظور، با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و فنون نمونه‌گیری موارد مطلوب و زنجیره‌ای، 15 نفر از صاحب‌نظران، متخصصان و اعضای هیئت‌علمی جامعة علوم تربیتی و تربیت‌معلم ایران انتخاب شدند. داده‌های کیفی پس از گردآوری، با روش تحلیل مضمون، به‌صورت استقرایی یا مبتنی برداده مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفتند. یافته‌های پژوهش بیانگر شناسایی و استخراج 36 مؤلفة فرعی و 9 مؤلفة اصلی، در قالب 5 بُعد شامل ابعاد «چالشی»، «نظری»، «عملی»، «پیوند نظریه و عمل» و «توسعه‌ای» بودند. فرایند اعتباربخشی و روایابی یافته‌ها، علاوه بر سه‌سوسازی در مراحل گردآوری و تحلیل داده‌ها، با استفاده از روش دلفی و اجرای آزمون دوجمله‌ای، و همچنین روش‌های بررسی اعضا و جلسات گفت‌وگو با هم‌طرازان صورت پذیرفت. بر این اساس «مدل مشارکت نظام دانشگاهی در فرایند تربیت‌معلم کشور» طراحی و ارائه شد.
    کلید واژگان
    فرایند تربیت‌معلم
    نظام دانشگاهی
    مشارکت
    ابعاد مشارکت
    اعتباربخشی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-07-22
    1399-05-01
    ناشر
    سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری، گروه رهبری و توسعه، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، مدرس دانشگاه فرهنگیان
    دانشیار گروه رهبری و توسعه، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی تهران
    دانشگاه آزاد تهران جنوب، تهران، ایران (عضو هیأت علمی مدعو دانشگاه شهید بهشتی تهران)

    شاپا
    1735-1235
    URI
    http://noavaryedu.oerp.ir/article_112721.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/157451

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب