بررسی تطبیقی برنامة درسی هنر در دورة ابتدایی در ایران و ژاپن
(ندگان)پدیدآور
کارگذار, معصومهکبوک, حانیهالداغی, آنیتانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقالة حاضر بر آن است که ضمن بررسی عمیق برنامة درسی هنر در ایران و ژاپن، هدفها، اصول، رویکردها، محتوا، چگونگی اجرا، ارزشیابی و سایر ویژگیهای آنها را بهگونهای منطقی به تصویر بکشد. برای نیل به این مقصود، ابتدا مروری بر برنامة درسی هنر در هر دو کشور شده و پس از آن، با تأملی دوباره در این برنامة درسی، عناصر استنتاج و با مقایسة آنها، تحلیل و نتیجهگیری انجام شده است. این پژوهش از نوع مطالعات تطبیقی است و با استفاده از روش جورج بردی انجام شده است. بهطورکلی، نتایج مقایسه و ارزیابی نشان میدهند که اساساً تربیت هنری در نظام آموزشی کشور ما در مقایسه با کشور ژاپن، از یک سو با محدودیتهای نظری و فکری، و از سوی دیگر با موانع و تنگناهای اجرایی و عملی دستبهگریبان است. محدودیتهای نظری ریشه در عدم اعتقاد و باور برنامهریزان و کارورزان آموزشی بهضرورت و نقش ویژة تربیت هنری در شکوفایی قابلیتها و استعدادهای مختلف دانشآموزان و تحقق هدفهای نظام آموزشی دارد. به همین دلیل، تربیت هنری در کشور ما همواره دارای نقش و جایگاه فرعی و حاشیهای در برنامههای درسی مدارس است. موانع اجرایی هم ناظر بر مشکلات و کمبودهای عمدهای است که در زمینة اجرای مناسب برنامة درسی هنر در مدارس وجود دارد.
کلید واژگان
برنامة درسی هنرایران
ژاپن
دورة ابتدایی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیسازمان پدید آورنده
دکترای برنامهریزی درسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهرانکارشناس علوم تربیتی دانشگاه آل طه، تهران
استادیار زبانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران




