مقایسة سیاستهای جذب، تأمین و تربیتمعلمان دورة ابتدایی بر اساس یادگیری دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
کبیری, مسعودنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تأکید این مقاله بر مقایسة کارامدی روشها و سیاستهای قبلی جذب و تأمین معلم در دورة ابتدایی است و عملکرد ریاضی دانشآموزان را بر اساس تفاوتهای نحوة جذب، رشتة تحصیلی و ترکیب دو متغیر سپری کردن دورة آمادهسازی و تناسب رشتة تحصیلی معلمان مقایسه میکند. برای پاسخ به سؤالات، از دادههای مطالعة تیمز 2015 در پایة چهارم استفاده و اطلاعات مرتبط با معلم از طریق مصاحبة تلفنی تکمیل و تأیید شد. سپس دادههای تکمیلشده با استفاده از روش رگرسیون چندمتغیرة مقولهای مدلسازی شدند. تحلیلها با بهکارگیری متغیرهای سابقة تدریس معلم و نوع مدرسه بهصورت آماری کنترل شدند. نتایج نشان دادند، دانشآموزان بر اساس اینکه معلم آنها از کدام شیوة جذب وارد آموزشوپرورش شده است، عملکرد ریاضی متفاوتی نداشتند. همچنین، تفاوتی بین پیشرفت تحصیلی ریاضیِ دانشآموزانی که معلمان آنان رشتههای متفاوت داشتند، دیده نشد. ولی مقایسه بر اساس مدرک تحصیلی معلمان نشان داد، عملکرد تحصیلی معلمان دیپلم بهطور معناداری پایینتر از سایر معلمان با مدارک بالاتر است. در ترکیب شیوة آمادهسازی و رشتة معلمان نیز مشخص شد، عملکرد دانشآموزانِ معلمانی که صرفاً برای آموزش ابتدایی جذب و تربیت شدهاند، نسبت به دانشآموزانِ معلمانی که برای آموزش به دانشآموزان ابتدایی تربیت نشدهاند، برتری نداشت. در عوض، دانشآموزانِ معلمان آمادهسازی شده برای رشتههایی بهجز آموزش ابتدایی، از سایر گروهها عملکرد بهتری داشتند. یافتههای حاصل کارامدی روشهای قبلیِ آمادهسازی معلم را مورد تردید قرار میدهند و لزوم تأکید بر کیفیت تربیتمعلم را گوشزد میکنند.
کلید واژگان
تربیتمعلمپیشرفت تحصیلی
تأمین و جذب معلم
دورة ابتدایی
مطالعة تیمز
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01




