بررسی نیازها و علائق آموزشی بی سوادان و سوادآموزان گروه سنی 49-10 ساله
(ندگان)پدیدآور
تورانی, حیدرنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف «شناسایی نیازها و علائق آموزشی بی سوادان و سوادآموزان گروه سنی 49-10 ساله» و برای پاسخ گویی به سؤالاتی دربارۀ محتوای مورد نیاز و مورد علاقۀ آموزشی و مؤلفه های ایجاد انگیزۀ درونی و بیرونی بی سوادان و سوادآموزان و ارائه راهکارهای کلان و عملیاتی برای تأمین نیازها و علائق آموزشی جامعۀ هدف، انجام شده است. پژوهش از نوع توصیفی و به دلیل میدانی بودن، پیمایشی است؛ و جامعۀ آماری آن را صاحب نظران، گروه های مرجع محلی، مدیران و کارشناسان سازمان نهضت سوادآموزی و ادارات آموزش پرورش، آموزش دهندگان، سوادآموزان و بی سوادان تشکیل داده اند. نمونه گیری، به تعداد 391 نفر، هدفمند و طبقه ای- تصادفی بوده است. ابزار گردآوری داده های پژوهش، پرسش نامۀ محقق ساخته، مصاحبۀ باز و نیمه ساختارمند و هم اندیشی، بوده است. داده ها به وسیلۀ «آزمون t تک نمونه ای» و روش های معمول کیفی، مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشانگر آن است که سوادآموزان و بی سوادان 49-10 ساله از انگیزۀ درونی خوبی برای یادگیری برخوردارند، لذا در برنامه ریزی و تولید محتواهای آموزشی مورد علاقه بی سوادان و نوسوادان می بایست به زمینه های «نگرشی، دانشی و مهارتی» آنان توجه کرد. آنچه بیشتر در فرایند یافته های پژوهش مورد توجه قرار گرفت، رفع موانع یا تقویت مؤلفه های انگیزانندۀ درونی و بیرونی است که از دو جنبۀ محتوایی و برنامه ای در نتایج این پژوهش مدنظر قرارگرفته است.
کلید واژگان
نیاز آموزشیبی سواد
نیاز
نیازهای بیرونی (بهداشتی)
نیازهای درونی (انگیزشی)
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01




