شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی کارکنان آموزش وپرورش یزد با استفاده از فنون تصمیم گیری چند شاخصه
(ندگان)پدیدآور
فرید, داریوشبردبار, غلامرضامنصوری, حسیننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر در صدد است عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی کارکنان آموزش وپرورش یزد را شناسایی و رتبه بندی کند. روش پژوهش، با توجه به ماهیت تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان آموزش وپرورش یزد هستند که از میان آنان 116 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. بدین ترتیب، نخست با به کارگیری نظر خبرگان و کارشناسان و با استفاده از تکنیک دلفی، 35 مؤلفه مؤثر بر تعهد سازمانی کارکنان شناسایی شد و در چهار گروه دسته بندی گردید. این عوامل در نهایت با استفاده از روش های آماری و تکنیک های MADM رتبه بندی شدند. نتایج به کارگیری تکنیک های MADM ، مانند AHP و TOPSIS نشان می دهد از میان عوامل چهارگانه مؤثر بر تعهد سازمانی کارکنان، عامل سازمانی/ مدیریتی بر تعهد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش یزد بیشترین تأثیر را دارد. هم چنین پیشنهاد هایی برای بهبود و ارتقای تعهد سازمانی کارکنان آموزش وپرورش یزد ارائه شده است.
کلید واژگان
تعهد سازمانیکارکنان
تکنیک دلفی
MADM
AHP
TOPSIS
آموزش وپرورش
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2009-09-231388-07-01
ناشر
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیسازمان پدید آورنده
دکترای بازرگانی )گرایش امور مالی( از دانشگاه پونا هندوستان، استادیار، عضو هیئت علمی و مدیر گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه یزد؛دکترای مدیریت بازرگانی از دانشگاه پونا هندوستان، استادیار، عضو هیئتعلمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد؛
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه یزد؛




