اعتباربخشی الگویی اثربخش برای انجام دادن فعالیت های آزمایشگاهی در آموزش علوم تجربی دورۀ متوسطه
(ندگان)پدیدآور
بدریان, عابدالسادات شکرباغانی, اشرفاصفا, آرزوعبدی نژاد, طالبنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی روش های استفاده مؤثر از فعالیت های آزمایشگاهی در آموزش علوم تجربی است. برای این منظور ادبیات نظری و پژوهشی موجود به دقت بررسی شد و دیدگاه های گوناگون برای رسیدن به الگویی مناسب، طبقه بندی و سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پس از آن، کاربردی ترین عناصر نظریه هایی که در این زمینه مطرح شده بودند، در یک الگو ترکیب شدند. این الگوی نوآورانه که مبتنی بر فعالیت های حل مسئله است، با برنامه درسی فیزیک، شیمی و زیست شناسی دوره متوسطه و امکانات مدارس هماهنگی دارد و در نظام آموزشی ایران قابل اجراست. روش تحقیق، توصیفی پیمایشی است. اطلاعات، توسط پرسشنامه ویژه ای که با استفاده از منابع مرتبط و در دسترس تهیه شده بود، جمع آوری شد و روایی آن با سازماندهی مصاحبه های تخصصی با افراد صاحب نظر (۶ نفر)، مورد بررسی قرار گرفت و متناسب با شرایط کشور، بومی شد. پایایی تحقیق نیز با استفاده از روش آلفای کرانباخ (79/0=a) مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. نمونه پژوهش برای اعتباربخشی الگوی پیشنهادی، کارشناسان گروه های آموزشی (۱۲۰ نفر از رشته های فیزیک، شیمی و زیست شناسی) و متخصصان برنامه ریزی درسی (۱۰ نفر) را شامل می شود. پژوهش حاضر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آمار توصیفی و نیز استنباطی (آزمون t) استفاده می کند. به طور کلی نتایج این پژوهش نشان می دهد به کارگیری فعالیت های عملی در آموزش علوم تجربی نقش مهمی دارد و الگوی پیشنهادی از نظر کارشناسان گروه های آموزشی و متخصصان برنامه ریزی درسی، اعتبار بالایی دارد.
کلید واژگان
طراحی الگوالگوی فعالیت های آزمایشگاهی
آموزش علوم تجربی
دورۀ متوسطه
اعتباربخشی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2008-12-211387-10-01
ناشر
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیسازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی برنامه ریزی درسی و نوآوری های آموزشی؛عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی برنامه ریزی درسی و نوآوری های آموزشی؛
کارشناس ارشد زیست شناسی
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته آموزش شیمی دانشگاه شهید رجایی




