بررسی اثر رهبری خدمتگزار بر رفتار شهروندی سازمانی: نقش واسطهای توانمندسازی روانشناختی، عدالت سازمانی و خشنودی شغلی
(ندگان)پدیدآور
منتخب یگانه, محمدبشلیده, کیومرثبهارلو, مصطفینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر مستقیم رهبری خدمتگزار بر رفتار شهروندی سازمانی و همچنین اثر غیر مستقیم این رابطه از طریق توانمندسازی روانشناختی، عدالت سازمانی و خشنودی شغلی میباشد. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان شرکت بهرهبرداری نفت و گاز مارون تشکیل میدهند که از این تعداد 250 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای رهبری خدمتگزار، توانمندسازی روانشناختی، عدالت سازمانی ، خشنودی شغلی و رفتار شهروندی سازمانی جمعآوری و با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری و بوت استرپ مورد تحلیل قرار گرفتند. تحلیلهای الگویابی معادلات ساختاری برازندگی الگوی پیشنهادی را با دادهها مورد حمایت قرار دادند. نتایج حاکی از اثر مستقیم رهبری خدمتگذار بر رفتار شهروندی سازمانی و اثر غیرمستقیم رهبری خدمتگزار بر رفتار شهروندی سازمانی از طریق توانمندسازی روانشناختی و عدالت سازمانی بود. بنابراین، سازمانها میتوانند با بکارگیری سبک رهبری خدمتگزار باعث توانمندسازی کارکنان، عدالت سازمانی، افزایش خشنودی شغلی و رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان شوند.
کلید واژگان
رهبری خدمتگزاررفتار شهروندی سازمانی
توانمندسازی روانشناختی
عدالت سازمانی
خشنودی شغلی
رهبری
شماره نشریه
411تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
انجمن علمی مدیریت رفتار سازمانیسازمان پدید آورنده
مسئول فنی موسسه روانشناختی کاریزما مشاورمدیر گروه روانشناسی صنعتی و سازمانی دانشگاه شهید چمران اهواز
فارغ التحصیل
شاپا
2322-15183456-6452




