بررسی باورهای هستی شناختی دانش آموزان پایة چهارم ابتدایی و کتاب های درسی هدیه های آسمان براساس مؤلفه های مبانی هستی شناسی در سند تحول بنیادین
(ندگان)پدیدآور
عزیزی علویجه, افسانهامام جمعه, محمدرضاشمس, محسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه دانشآموزان پایه چهارم در باب شناخت خداوند و عالم هستی بر اساس مبانی هستیشناسی مندرج در مبانی نظری سند تحول بنیادین (ملهم از نظریه ملاصدرا) و همچنین بررسی کتاب هدیههای آسمان پایه دوم تا چهارم از نظر همسویی با این مبانی است. جامعه آماری شامل کتاب مبانینظریتحولبنیادین،چاپ 2018،کتابهای هدیههای آسمان پایه دوم تا چهارم و نیز از بین دانشآموزان پایه چهارم دختر در منطقه 20 تهران، 25 نفر به صورت تصادفی خوشهای از بین مدارس غیرانتفاعی و دولتی انتخاب شدند. روش پژوهش، کیفی است که با استفاده از پدیدارشناسی و تحلیل مضمون انجام شده است. در تحلیل محتوا برای استخراج مؤلفهها و کدگذاری از تحلیل مضمون (تم) و برای تحلیل دادههای حاصل از تحلیل محتوا از روش آنتروپی شانون استفاده شد. نتایج نشان داد؛ همسویی در باور دانشآموزان در باب هستیشناسی و مؤلفههای این بخش از سند تحول بنیادین وجود دارد. همچنین ضریب اهمیت روش آنتروپی شانون نشان داد آشنایی با صفات خداوند با  55صدم،نحوة ارتباط با خداوند  24صدم و اشاره به نعمتهای خداوند با 20صدم به ترتیب بیشترین و کمترین  میزان اهمیت را در کتابهای هدیههای آسمان داشته است که نیازمند بررسی بیشتر برای ارتباط مستحکم بین صفات بیشمار خداوند و ذکر نعمتهای همسو با این صفات از نگاه عینیگراییِ همراه با تفکر و تعقلمحوری است تا زمینه پرورش خلاقیت از کودکی فراهم شود. 
کلید واژگان
هستی شناسیسند تحول بنیادین
کتاب هدیه های آسمان
دانش آموزان
شماره نشریه
16تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهراندانشیار برنامه ریزی درسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
شاپا
2345-37612676-4490




