بررسی مفهوم زمان نااصیل (مبتذل) در هستیشناسی بنیادین هایدگر و ناکامی وی در فراروی از فهم مابعدالطبیعی
(ندگان)پدیدآور
دهقانی, رضاآیت اللهی, حمیدرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هایدگر در هستی و زمان با تحلیل هستیشناختی- اگزیستانسیال زمانمندی دازاین در پی طرح معنای هستی است. وی در بخش نخست کتاب، پروا را به عنوان معنای هستی دازاین طرح میکند و ساختار سه وجهی، متکثر و بندبند آنرا نشان میدهد و در بخش دوم با طرح مسألۀ زمانمندی به عنوان معنای پروا سعی میکند تا زمانمندی را به عنوان بنیاد وحدت این ساختار متکثر و معنای هستی دازاین نشان دهد. خاستگاه تحلیل هایدگر تقسیم هستن دازاین به اصیل و غیراصیل است و در زمانمندی نیز در پی تحلیل زمانمندی اصیل و غیراصیل میرود. هایدگر در ادامه مفهوم غالب مابعدالطبیعی از زمان به عنوان توالی آنات یکسان و مسطح را مفهومی زمان نااصیل (مبتذل) میداند و آن را بنیاد یافته در زمانمندی غیر اصیل معرفی میکند. در این مقاله در نظر است تا نشان داده شود که تلاش هایدگر در فراروی از فهم مابعدالطبیعی موفق نیست؛ چرا که تحلیل خود وی نیز مبتنی بر خواست دازاین در فراروی از عدم اصالت به اصالت است و همچنان در دایرۀ اصالت فاعلشناسایی (سوبژکتیویسم) و به تبع مابعدالطبیعه قرار دارد. در نهایت نشان خواهیم داد که فروکاست طرح هستی و زمان به اراده و خواست دازاین علت اصلی شکست هستی و زمان و طرح چرخش در اندیشۀ هایدگر است.
کلید واژگان
پروازمان مندی
برون خویشی
زمان جهانی
زمان نااصیل (مبتذل)
مابعدالطبیعه
چرخش
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری فلسفۀ تطبیقی دانشگاه علامه طباطباییاستاد فلسقۀ دانشگاه علامه طباطبایی
شاپا
2345-37612676-4490




