دوره 4, شماره 7

 

ارسال های اخیر

  • مسألۀ آغاز؛ طرح و بررسی دیدگاه صدرالمتألهین (ره) و علامه طباطبائی (ره) در باب حدوث زمانی عالَم طبیعت 

    زارع, روزبه؛ حسینی, سیدحسن (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2015-08-23)
    مسئلة حدوث عالَم از دیرباز مطمح نظر حکما و فلاسفه بوده است؛ این مسئله در حوزة تفکر اسلامی، به دلیل ارتباطی که با مضامین دینی داشته است، مورد توجه و بررسی بسیار قرار گرفته است؛ به­گونه­ای که چندین نظریه برای به تصویر کشیدن ...

  • زمان در پدیدارشناسی وجودی هایدگر و آنتولوژی صدرائی 

    نجفی افرا, مهدی (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2015-08-23)
    بحث زمان و ارتباط آن با هستی یکی از مباحث مهم فلسفی است. حقیقت زمان و رابطۀ آن با هستی و انسان پرسش­های مطرح در تاریخ تفکرات فلسفی بوده­اند. زمان در اندیشۀ ملاصدرا در عالم طبیعت، جلوه­ای از هستی است؛ هستی صدرا که هستی عام ...

  • بررسی تطبیقی معنای وجود از دیدگاه ابن سینا و توماس آکوئینی 

    کاکایی, مستانه؛ عباسی حسین آبادی, حسن (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2015-08-23)
    وجود نخستین اصل شناخت و به طریق اولی، موضوع مابعدالطبیعه است. ابن سینا به ‌تبع ارسطو در وجودشناسی از «موجود» استفاده می‌کند. وجود برای ابن سینا برخلاف ارسطو، از مقولات و عرض نیست و اطلاقات گوناگون دارد و به پنج معنا بکار ...

  • تأثیر مفهوم وجود ثابت پارمنیدس و سیلان هراکلیتوس در وجودشناسی افلاطون 

    بختیاری, فاطمه (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2015-08-23)
    بی‌تردید هر آینده‌ای به نوعی مولود گذشتۀ خود است و هر نظریۀ علمی ‌و فلسفی حاصل تأمل و تعمق متفکران در باب نظریات، مفاهیم و مسائل متفکران گذشته است. پارمنیدس و هراکلیتوس دو فیلسوف پیش‌سقراطی مهم هستند که دو نظر متضاد در باب ...

  • بررسی مفهوم زمان نااصیل (مبتذل) در هستی‌شناسی بنیادین هایدگر و ناکامی وی در فراروی از فهم مابعدالطبیعی 

    دهقانی, رضا؛ آیت اللهی, حمیدرضا (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2015-08-23)
    هایدگر در هستی و زمان با تحلیل هستی­شناختی- اگزیستانسیال زمان­مندی دازاین در پی طرح معنای هستی است. وی در بخش نخست کتاب، پروا را به عنوان معنای هستی دازاین طرح می­کند و ساختار سه وجهی، متکثر و بندبند آن­را نشان ...