بررسی تأثیر عناصر تصویری بسته بندی با تصویر ذهنی نشان تجاری در مشتریان یکی از شرکت های فرآورده های لبنی شهر گرگان
(ندگان)پدیدآور
مهرانی, هرمزصادقی, منصوره
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در دهههای اخیر، به تدریج بستهبندیهای مصرفکننده و کاربرد آن مورد توجّه قرار گرفتند و امروزه بستهبندی عاملی اساسی برای فروش محصول است و شرکتهای مختلف برای افزایش توان رقابت خود بر آن تمرکز میکنند. معمولاً اولین عاملی که مصرفکنندگان هنگام خرید مشاهده میکنند، بستهبندی محصول است، لذا عنصر زیربنایی موفقیت یک محصول در بازار بستهبندی است. بنابراین هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر عناصر تصویری بستهبندی با تصویر ذهنی نشان تجاری در میان مشتریان یکی از شرکتهای فرآوردههای لبنی شهر گرگان میباشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است و جامعۀ آماری آن، کلیۀ مشتریان محصولات شرکت فرآوردههای لبنی در سطح گرگان که تعداد آنان به علت نامعین بودن، نامحدود در نظر گرفته شده است. تعداد نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 384 نفر میباشد. روش نمونهگیری تصادفی ساده و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه است که ضریب آلفای کرونباخ همۀ سؤالات پرسشنامه بالای 7/0 بوده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدل معادلات ساختاری مبتنی بر نرمافزار لیزرل استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که فرضیه اصلی این پژوهش یعنی تأثیر عناصر تصویری بستهبندی بر تصویر ذهنی نشان تجاری تأیید شد. فرضیات دیگر این پژوهش یعنی تأثیر شکل بستهبندی بر شخصیت نشان تجاری، تأثیر رنگ بستهبندی بر شخصیت نشان تجاری، تأثیر رنگ بستهبندی بر باور به نشان تجاری تأیید شدند؛ اما فرضیه فرعی شکل بستهبندی بر باور به نشان تجاری تأیید نشد.
کلید واژگان
بسته بندیتصویر ذهنی نشان تجاری
شکل بسته بندی
رنگ بسته بندی
شخصیت نشان تجاری
باورها در مورد نشان تجاری
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین (ع)سازمان پدید آورنده
گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامیمدیریت بازرگانی(بازاریابی). باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی



