ارتباط تمرکز و قدرت بازار محصول با سیاست تقسیم سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
(ندگان)پدیدآور
خیرخواه, رزیتااسعدی, عبدالرضازنده دل, احمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سیاست تقسیم سود از جمله سیاستهای مالی مهم شرکتها است که به دلیل اثرگذاری آن بر خطمشیهای تامین مالی و سرمایهگذاری همواره مورد توجه محققین بوده است. نوع سیاست تقسیم سود از یکسو به وضعیت عملکرد شرکت و ویژگیهای مالی و از سوی دیگر به قوانین حاکم بر بازار سرمایه و ویژگیهای حاکمیتی شرکتها مربوط است که در این میان جایگاه و توان یک شرکت در تاثیرگذاری بر بازار صنعت از جمله عوامل مهم قلمداد میشود. از این رو این پژوهش به دنبال بررسی ارتباط بین تمرکز و قدرت بازار محصول با سیاست تقسیم سود شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران برای سالهای 1389 تا 1394 است. در این تحقیق از شاخص تعدیل شده لرنر، برای سنجش قدرت بازار و از شاخص هرفیندال هیریشمن بهعنوان معیار تمرکز بازار استفاده شده و تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش براساس روش دادههای تابلویی و آزمون مدلهای رگرسیون لجستیک و چند متغیره انجام شده است. نتایج نشان میدهد که رابطه مثبت و معناداری میان قدرت و تمرکز بازار محصول و تصمیم به تقسیم سود شرکتها وجود دارد. همچنین رابطه بین قدرت و تمرکز بازار محصول و نسبت سود تقسیمی نیز معنادار است. این بدان معنی است که با افزایش قدرت و تمرکز بازار محصول، تمایل شرکتها به تقسیم سود نیز افزایش مییابد.
کلید واژگان
تمرکز بازار / قدرت بازار / رقابت بازار / سیاست تقسیم سود / نسبت سود تقسیمیاقتصاد مالی-بازار مالی- بازار بورس
شماره نشریه
92تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research
سازمان پدید آورنده
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابورگروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور
گروه ریاضی، دانشکده علوم ، دانشگاه ازاد اسلامی واحد نیشابور
شاپا
1735-07942676-7767
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
کاربردتکنیکهای داده کاوی در بهبود مدیریت نرخ تورم
عابدی سماکوش, فاطمه زهرا؛ کرباسی, سهیلا (دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan, 2025-03-21)بسیاری از اقتصاددانان و جامعهشناسان معتقدند اهمیت نرخ تورم بیشتر از دیگر شاخصهای اقتصادی میباشد چرا که تورم آثار متعددی برجنبههای مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه دارد. با این رویکرد، مطالعه حاضر به شناسایی کالاهای ...
-
راهبرد تجاری و کارایی سرمایه گذاری در نیروی کار شرکت ها
رضایی, غلامرضا؛ زراعتگری, رامین؛ نمازی, نویدرضا؛ سروستانی, امیر (دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan, 2023-05-22)این مقاله رابطه بین راهبرد تجاری و کارایی سرمایهگذاری نیروی کار شرکتها را در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار داده است. روش این پژوهش از نوع کمّی و پسرویدادی است. کارایی سرمایهگذاری نیروی کار با استفاده از الگوی ...
-
دلالتهای شوکهای واقعی و اسمی بر متغیرهای کلان اقتصادی تحت نظام نرخ ارز ثابت: رویکرد نظریه مالیه تعیین قیمت
فقهی کاشانی, محمد؛ بهرامی, جاوید؛ عباسی, محمد (دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan, 2024-01-21)در مقاله حاضر تأثیرات وارد آمدن شوکهای بهرهوری، قیمتهای خارجی و صادرات نفتی در یک اقتصاد کوچک باز نوعی و در شرایطی که کشور سیاست تثبیت نرخ ارز را اتخاذ کرده است بررسی گردید. در این فضای تحلیلی، تحت شرایط مشخص چرخهای ...




