راهبرد تجاری و کارایی سرمایه گذاری در نیروی کار شرکت ها
(ندگان)پدیدآور
رضایی, غلامرضازراعتگری, رامیننمازی, نویدرضاسروستانی, امیر
نوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله رابطه بین راهبرد تجاری و کارایی سرمایهگذاری نیروی کار شرکتها را در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار داده است. روش این پژوهش از نوع کمّی و پسرویدادی است. کارایی سرمایهگذاری نیروی کار با استفاده از الگوی پینوک و لیلیس اندازهگیری شد. تعداد 124 شرکت بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب و از دادههای این شرکتها در بازه زمانی 1388 تا 1398 برای تجزیه و تحلیلها استفاده شد. نتایج تحلیلهای رگرسیونی پژوهش نشان داد که بین راهبرد تجاری و ناکارایی سرمایهگذاری در نیروی کار رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ به این معنا که شرکتهای دارای راهبرد تهاجمی، کارایی کمتری در سرمایهگذاری نیروی کار نسبتبه شرکتهای تدافعی از خود نشان میدهند. همچنین، یافتههای رگرسیونی حاکی از آن است که بین راهبرد تجاری و بیشسرمایهگذاری (کمسرمایهگذاری) در نیروی کار رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ به این معنا که شرکتهای تهاجمی (تدافعی) بیشتر درگیر بیشسرمایهگذاری (کمسرمایهگذاری) در نیروی کار میشوند. راهبرد تجاری یکی از عوامل اثرگذار بر کارایی سرمایهگذاری در نیروی کار است و تصمیمگیرندگان (شامل سرمایهگذاران برای خرید و فروش سهام و قانونگذاران در حوزه اشتغال) باید به این موضوع توجه ویژهای کنند.
کلید واژگان
اشتغالبیشسرمایهگذاری در نیروی کار
راهبرد تجاری
کم-سرمایهگذاری در نیروی کار
بررسی تعادل و عدم تعادل بازارهای مختلف در اقتصاد( بازار کار، بازار سرمایه، بازار پول، بازار ارز، بازار کالاها و خدمات و ...) و ارائه راهکارهایی جهت نیل به تعادل بازارها با رویکرد توسعه پایدار
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2023-05-221402-03-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
استادیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایراناستادیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
استادیار، گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه فنی و حرفهای، تهران، ایران
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
ارتباط تمرکز و قدرت بازار محصول با سیاست تقسیم سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
خیرخواه, رزیتا؛ اسعدی, عبدالرضا؛ زنده دل, احمد (موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیInstitute for Trade Staudies and Research, 2019-09-23)سیاست تقسیم سود از جمله سیاستهای مالی مهم شرکتها است که به دلیل اثرگذاری آن بر خطمشیهای تامین مالی و سرمایهگذاری همواره مورد توجه محققین بوده است. نوع سیاست تقسیم سود از یکسو به وضعیت عملکرد شرکت و ویژگیهای مالی و ...
-
کاربردتکنیکهای داده کاوی در بهبود مدیریت نرخ تورم
عابدی سماکوش, فاطمه زهرا؛ کرباسی, سهیلا (دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan, 2025-03-21)بسیاری از اقتصاددانان و جامعهشناسان معتقدند اهمیت نرخ تورم بیشتر از دیگر شاخصهای اقتصادی میباشد چرا که تورم آثار متعددی برجنبههای مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه دارد. با این رویکرد، مطالعه حاضر به شناسایی کالاهای ...
-
دلالتهای شوکهای واقعی و اسمی بر متغیرهای کلان اقتصادی تحت نظام نرخ ارز ثابت: رویکرد نظریه مالیه تعیین قیمت
فقهی کاشانی, محمد؛ بهرامی, جاوید؛ عباسی, محمد (دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan, 2024-01-21)در مقاله حاضر تأثیرات وارد آمدن شوکهای بهرهوری، قیمتهای خارجی و صادرات نفتی در یک اقتصاد کوچک باز نوعی و در شرایطی که کشور سیاست تثبیت نرخ ارز را اتخاذ کرده است بررسی گردید. در این فضای تحلیلی، تحت شرایط مشخص چرخهای ...



