جایگاه قابوسنامه در قلمرو ادبیات تعلیمی
(ندگان)پدیدآور
الهامی, فاطمهنوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
«قابوسنامه» یا به تعبیری «نصیحتنامه»  تألیف«عنصرالمعالیکیکاووس »از آثار قرن پنجم هجری قمری واثری تعلیمی و تربیتی است که در حوزة اخلاق و ارشاد جایگاه خاصی دارد. هدفوانگیزةنویسندهازتألیفاینکتاب،ابتدا ارشاد و راهنماییفرزندش«گیلانشاه»وسپس بهرهمندی دیگر جویندگان است.
امتیازات و ویژگیهای قابوسنامه، تنها مربوط به محتوای تعلیمی و اندرزگونة آن نیست؛ بلکه عوامل متعددی در کنار هم به تعمیق و نفوذ این آموزههای تربیتی در مخاطب مدد میرساند. ویژگیهای خاص نویسنده چون صمیمت، صداقت، پاکی سخن، فروتنی و آزاداندیشی از یک سو و ابزار کلامی وی چون بهکارگیری امثال رایج فارسی و عربی، استفاده از تمثیل و داستانهای جذّاب و مناسب با موضوعات متن، بهرهگیری از آیات و احادیث، برخورداری از سخنان بزرگان و اشعار فارسی از جمله عوامل مهمی است که به غنای تعلیمی این اثر قوّت بخشیده، از این حیث آن را جاوید و ماندگار کرده است.
در این مقاله ابتدا ویژگیهای خاص نویسندة قابوسنامه را برمیشماریم که خود مدل و الگویی از ارزشهای اخلاقی را به طور غیرمستقیم به نمایش میگذارد؛ سپس به دستهبندی موضوعات محتوایی این اثر میپردازیم و در پایان تأثیر ابزار کلامی نویسنده را مورد بررسی قرار میدهیم.
کلید واژگان
قابوسنامهعنصرالمعالی
ادب تعلیمی
پند و اندرز
شماره نشریه
16تاریخ نشر
2013-02-191391-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقانسازمان پدید آورنده
 استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهارشاپا
2251-774X۲۵۸۸-۴۳۰۱




