نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorالهامی, فاطمهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:24:54Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:24:54Z
dc.date.available1399-07-08T23:24:54Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:24:54Z
dc.date.issued2013-02-19en_US
dc.date.issued1391-12-01fa_IR
dc.date.submitted2017-12-17en_US
dc.date.submitted1396-09-26fa_IR
dc.identifier.citationالهامی, فاطمه. (1391). جایگاه قابوس‌نامه در قلمرو ادبیات تعلیمی. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 4(16), 131-158.fa_IR
dc.identifier.issn2251-774X
dc.identifier.issn‪۲۵۸۸-۴۳۰۱
dc.identifier.urihttp://parsadab.dehaghan.ac.ir/article_657942.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/154530
dc.description.abstract«<strong><em>قابوس‌نامه</em></strong>» یا به تعبیری «نصیحت‌نامه»  تألیف«عنصرالمعالی‌کی‌کاووس »از آثار قرن پنجم هجری قمری واثری تعلیمی و تربیتی است که در حوزة اخلاق و ارشاد جایگاه خاصی دارد. هدفوانگیزةنویسندهازتألیفاینکتاب،ابتدا ارشاد و راهنماییفرزندش«گیلان‌شاه»وسپس بهره‌مندی دیگر جویندگان است. امتیازات و ویژگیهای قابوس‌نامه، تنها مربوط به محتوای تعلیمی و اندرزگونة آن نیست؛ بلکه عوامل متعددی در کنار هم به تعمیق و نفوذ این آموزه‌های تربیتی در مخاطب مدد می‌رساند. ویژگیهای خاص نویسنده چون صمیمت، صداقت، پاکی سخن، فروتنی و آزاداندیشی از یک سو و ابزار کلامی وی چون به‌کارگیری امثال رایج فارسی و عربی، استفاده از تمثیل و داستانهای جذّاب و مناسب با موضوعات متن، بهره‌گیری از آیات و احادیث، برخورداری از سخنان بزرگان و اشعار فارسی از جمله عوامل مهمی است که به غنای تعلیمی این اثر قوّت بخشیده، از این حیث آن را جاوید و ماندگار کرده است. در این مقاله ابتدا ویژگیهای خاص نویسندة قابوس‌نامه را برمی‌شماریم که خود مدل و الگویی از ارزش‌های اخلاقی را به طور غیرمستقیم به نمایش می‌گذارد؛ سپس به دسته‌بندی موضوعات محتوایی این اثر می‌پردازیم و در پایان تأثیر ابزار کلامی نویسنده را مورد بررسی قرار می‌دهیم.fa_IR
dc.format.extent235
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقانfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهشنامه ادبیات تعلیمیfa_IR
dc.relation.ispartofDidactic Literature Reviewen_US
dc.subjectقابوس‌نامهfa_IR
dc.subjectعنصرالمعالیfa_IR
dc.subjectادب تعلیمیfa_IR
dc.subjectپند و اندرزfa_IR
dc.titleجایگاه قابوس‌نامه در قلمرو ادبیات تعلیمیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی- پژوهشیfa_IR
dc.contributor.department استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهارfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue16
dc.citation.spage131
dc.citation.epage158


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد