| dc.contributor.author | الهامی, فاطمه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:24:54Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:24:54Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T23:24:54Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T23:24:54Z | |
| dc.date.issued | 2013-02-19 | en_US |
| dc.date.issued | 1391-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-12-17 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-09-26 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | الهامی, فاطمه. (1391). جایگاه قابوسنامه در قلمرو ادبیات تعلیمی. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 4(16), 131-158. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2251-774X | |
| dc.identifier.issn | ۲۵۸۸-۴۳۰۱ | |
| dc.identifier.uri | http://parsadab.dehaghan.ac.ir/article_657942.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/154530 | |
| dc.description.abstract | «<strong><em>قابوسنامه</em></strong>» یا به تعبیری «نصیحتنامه» تألیف«عنصرالمعالیکیکاووس »از آثار قرن پنجم هجری قمری واثری تعلیمی و تربیتی است که در حوزة اخلاق و ارشاد جایگاه خاصی دارد. هدفوانگیزةنویسندهازتألیفاینکتاب،ابتدا ارشاد و راهنماییفرزندش«گیلانشاه»وسپس بهرهمندی دیگر جویندگان است.
امتیازات و ویژگیهای قابوسنامه، تنها مربوط به محتوای تعلیمی و اندرزگونة آن نیست؛ بلکه عوامل متعددی در کنار هم به تعمیق و نفوذ این آموزههای تربیتی در مخاطب مدد میرساند. ویژگیهای خاص نویسنده چون صمیمت، صداقت، پاکی سخن، فروتنی و آزاداندیشی از یک سو و ابزار کلامی وی چون بهکارگیری امثال رایج فارسی و عربی، استفاده از تمثیل و داستانهای جذّاب و مناسب با موضوعات متن، بهرهگیری از آیات و احادیث، برخورداری از سخنان بزرگان و اشعار فارسی از جمله عوامل مهمی است که به غنای تعلیمی این اثر قوّت بخشیده، از این حیث آن را جاوید و ماندگار کرده است.
در این مقاله ابتدا ویژگیهای خاص نویسندة قابوسنامه را برمیشماریم که خود مدل و الگویی از ارزشهای اخلاقی را به طور غیرمستقیم به نمایش میگذارد؛ سپس به دستهبندی موضوعات محتوایی این اثر میپردازیم و در پایان تأثیر ابزار کلامی نویسنده را مورد بررسی قرار میدهیم. | fa_IR |
| dc.format.extent | 235 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | پژوهشنامه ادبیات تعلیمی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Didactic Literature Review | en_US |
| dc.subject | قابوسنامه | fa_IR |
| dc.subject | عنصرالمعالی | fa_IR |
| dc.subject | ادب تعلیمی | fa_IR |
| dc.subject | پند و اندرز | fa_IR |
| dc.title | جایگاه قابوسنامه در قلمرو ادبیات تعلیمی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی- پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار | fa_IR |
| dc.citation.volume | 4 | |
| dc.citation.issue | 16 | |
| dc.citation.spage | 131 | |
| dc.citation.epage | 158 | |