| dc.contributor.author | نوروز, مهدی | fa_IR |
| dc.contributor.author | فرهود, فرنگیس | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:24:52Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:24:52Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T23:24:52Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T23:24:52Z | |
| dc.date.issued | 2017-02-19 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-07-09 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-04-18 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | نوروز, مهدی, فرهود, فرنگیس. (1395). تعلیم تحذیری سعدی در بوستان با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی نظریه فرکلاف. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 8(32), 161-190. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2251-774X | |
| dc.identifier.issn | ۲۵۸۸-۴۳۰۱ | |
| dc.identifier.uri | http://parsadab.dehaghan.ac.ir/article_655333.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/154516 | |
| dc.description.abstract | پژوهش حاضر به دنبال تأیید این پیش فرض است که سعدی در بوستان سعی در تبیین ایدئولوژی تعلیم تحذیری دارد. شیخ مصلحالدین مخاطب را آن قدر منفعل میبیند که میتواند اخلاق را با شیوه ترسانیدن از عواقب سوء آموزش دهد. برای توجیه این امر از شگردهایی بهره میگیرد و برای استحکام کلام خود، اشعارش را با آیات و احادیث الهی میآمیزد تا بر تأثیر سخن بیفزاید. شاعر با عنایت به فضای فرهنگی ایران و نیز مسائل تاریخی و اجتماعی آن روزگار، تعلیمات و اندرزهای خود را با کمک ابزار انذار به مخاطبان اعلام میکند و در مقابل روحیه انفعالی مردم عصر خویش، از موضع قدرت به پشتوانه دین و مقبولیت فرهنگی به وعظ میپردازد. برای اثبات این منظور با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف به بررسی ابیات سعدی در بوستان میپردازیم. تحلیل گفتمان در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین انجام میشود که در خلال آن به بررسی انتخابهای زبانی سعدی و همچنین تبیین شرایط اجتماعی حاکم بر آن دوره میپردازیم. | fa_IR |
| dc.format.extent | 410 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | پژوهشنامه ادبیات تعلیمی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Didactic Literature Review | en_US |
| dc.subject | سعدی | fa_IR |
| dc.subject | بوستان | fa_IR |
| dc.subject | تحذیر | fa_IR |
| dc.subject | تعلیم | fa_IR |
| dc.subject | تحلیل گفتمان انتقادی | fa_IR |
| dc.subject | فرکلاف | fa_IR |
| dc.title | تعلیم تحذیری سعدی در بوستان با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی نظریه فرکلاف | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور | fa_IR |
| dc.citation.volume | 8 | |
| dc.citation.issue | 32 | |
| dc.citation.spage | 161 | |
| dc.citation.epage | 190 | |