نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنوروز, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorفرهود, فرنگیسfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:24:52Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:24:52Z
dc.date.available1399-07-08T23:24:52Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:24:52Z
dc.date.issued2017-02-19en_US
dc.date.issued1395-12-01fa_IR
dc.date.submitted2017-07-09en_US
dc.date.submitted1396-04-18fa_IR
dc.identifier.citationنوروز, مهدی, فرهود, فرنگیس. (1395). تعلیم تحذیری سعدی در بوستان با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی نظریه فرکلاف. پژوهشنامه ادبیات تعلیمی, 8(32), 161-190.fa_IR
dc.identifier.issn2251-774X
dc.identifier.issn‪۲۵۸۸-۴۳۰۱
dc.identifier.urihttp://parsadab.dehaghan.ac.ir/article_655333.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/154516
dc.description.abstractپژوهش حاضر به دنبال تأیید این پیش فرض است که سعدی در بوستان سعی در تبیین ایدئولوژی تعلیم تحذیری دارد. شیخ مصلح­الدین مخاطب را آن قدر منفعل می­بیند که می­تواند اخلاق را با شیوه­ ترسانیدن از عواقب سوء آموزش دهد. برای توجیه این امر از شگردهایی بهره می­گیرد و برای استحکام کلام خود، اشعارش را با آیات و احادیث الهی می­آمیزد تا بر تأثیر سخن بیفزاید. شاعر با عنایت به فضای فرهنگی ایران و نیز مسائل تاریخی و اجتماعی آن روزگار، تعلیمات و اندرزهای خود را با کمک ابزار انذار به مخاطبان اعلام می­کند و در مقابل روحیه انفعالی مردم عصر خویش، از موضع قدرت به پشتوانه دین و مقبولیت فرهنگی به وعظ می­پردازد. برای اثبات این منظور با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف به بررسی ابیات سعدی در بوستان می‌پردازیم. تحلیل گفتمان در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین انجام می­شود که در خلال آن به بررسی انتخاب­های زبانی سعدی و هم­چنین تبیین شرایط اجتماعی حاکم بر آن دوره می­پردازیم.fa_IR
dc.format.extent410
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقانfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهشنامه ادبیات تعلیمیfa_IR
dc.relation.ispartofDidactic Literature Reviewen_US
dc.subjectسعدیfa_IR
dc.subjectبوستانfa_IR
dc.subjectتحذیرfa_IR
dc.subjectتعلیمfa_IR
dc.subjectتحلیل گفتمان انتقادیfa_IR
dc.subjectفرکلافfa_IR
dc.titleتعلیم تحذیری سعدی در بوستان با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی نظریه فرکلافfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابورfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابورfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue32
dc.citation.spage161
dc.citation.epage190


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد