تعلیم تحذیری سعدی در بوستان با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی نظریه فرکلاف
(ندگان)پدیدآور
نوروز, مهدیفرهود, فرنگیسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر به دنبال تأیید این پیش فرض است که سعدی در بوستان سعی در تبیین ایدئولوژی تعلیم تحذیری دارد. شیخ مصلحالدین مخاطب را آن قدر منفعل میبیند که میتواند اخلاق را با شیوه ترسانیدن از عواقب سوء آموزش دهد. برای توجیه این امر از شگردهایی بهره میگیرد و برای استحکام کلام خود، اشعارش را با آیات و احادیث الهی میآمیزد تا بر تأثیر سخن بیفزاید. شاعر با عنایت به فضای فرهنگی ایران و نیز مسائل تاریخی و اجتماعی آن روزگار، تعلیمات و اندرزهای خود را با کمک ابزار انذار به مخاطبان اعلام میکند و در مقابل روحیه انفعالی مردم عصر خویش، از موضع قدرت به پشتوانه دین و مقبولیت فرهنگی به وعظ میپردازد. برای اثبات این منظور با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف به بررسی ابیات سعدی در بوستان میپردازیم. تحلیل گفتمان در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین انجام میشود که در خلال آن به بررسی انتخابهای زبانی سعدی و همچنین تبیین شرایط اجتماعی حاکم بر آن دوره میپردازیم.
کلید واژگان
سعدیبوستان
تحذیر
تعلیم
تحلیل گفتمان انتقادی
فرکلاف
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقانسازمان پدید آورنده
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابوردانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور
شاپا
2251-774X۲۵۸۸-۴۳۰۱




