مرور دوره 9, شماره 36 بر اساس عنوان

  • بررسی تاریخ‌محور تحول موضوعات شعر تعلیمی قرن چهارم تا هشتم 

    شعبانلو, علیرضا؛ مرادی, خدیجه (دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2018-02-20)
    یکی از انواع ادبی مهم که بخش‌های عظیمی از شعر فارسی را در بر گرفته، بیان مباحث اخلاقی در لابه‌لای اشعار است. در واقع کمتر شاعر و نویسنده‌ای هست که دغدغۀ تعلیمی و اخلاق‌آموزی نداشته باشد. این رویکرد در همان اشعار نخستین قرن ...

  • بنیان تعلیم شاهان در برسازی زندگی فردوسی 

    صدرایی, رقیه؛ بهفر, مهری (دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2018-02-20)
    شاهنامۀ فردوسی را به سبب تنوع مقولاتِ تعلیم‌بخشی، قدرت و غنای مباحث تعلیمی و اشکالِ گوناگونِ تعلیمِ گسترده در لایه‌های پیدا و پنهانِ متن، اگر در زمرۀ ادبیات تعلیمی به شمار آوریم، راه اغراق نپیموده‌ایم. شاهنامه ...

  • مضامین و ساختارهای تعلیمی و اخلاقی در منشورهای دیوانی با تکیه بر عتبة الکتبة، التوسّل الی الترسّل، دستور دبیری و دستورالکاتب 

    جهادی حسینی, سید امیر (دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2018-02-20)
    یکی از اقسام مهم و در عین حال مورد توجه نویسندگان برجستۀ درباری، نثر منشیانۀ دیوانی است. این گونه نثر از قرن پنجم قمری در قالب آثار مانند تاریخ بیهقی، سیاستنامه، قابوسنامه و... آغاز می‌شود و در ...

  • پند منظوم در ادب عالمانه 

    رحمانی, اکرم (دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2018-02-20)
    شناخت افکار و اندیشۀ شاعران، مهم‌ترین ابزار رسیدن به‌اندیشه و تفحص در اوضاع تاریخی و اجتماعی آنان است. آثار ادبی هر ملتی همچون گنجینه‌ای پربها در تحرک اندیشه و احساس مخاطب خود، نقش بسزایی دارد. شاعران هر عصر در شکوفایی ...

  • پی‌رنگِ تعلیم (سنجش تطبیقی باب «شیر و گاو»، در سه تحریر از کلیله و دمنه با تکیه بر عنصر داستانی پی‌رنگ) 

    سادات‌شریفی, سیدفرشید؛ حیایی طهرانی, نسرین (دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2018-02-20)
    مروری بر تعاریف نویسندگان فرنگی و ایرانی دربارۀ طرح (پی‌رنگ)، نشان از اهمیت انکارناپذیر آن در بررسی و تحلیل کیفیت «پرداخت داستانی» انواع روایت (از قصه‌های کهن تا روایات مدرن و پسامدرن دارد. از این منظر، این مقاله می‌کوشد ...

  • کارکرد تکرار و تداعی در انتقاد‌های اجتماعی پنج شاعر برگزیدۀ سبک عراقی 

    ترکاشوند, مریم (دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2018-02-20)
    هدف این مقاله، بررسی تکرار و تداعی در انتقاد‌های حافظ، سعدی، عبید زاکانی، ابن یمین و مجدالدین همگر است که به شیوۀ توصیفی‌تحلیلی انجام گرفته است. تکرار و تداعی از جمله ظرفیت‎های زبانی هستند که موجب افزایش بسامد واژه‌ها در ...