مرور دوره 4, شماره 14 بر اساس عنوان

  • حکمت‌های تعلیمی مشترک در شاهنامة فردوسی و نهج‌البلاغه 

    اویسی کهخا, عبدالعلی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2012-08-22)
    شاهنامة فردوسی مجموعه‌ای دلپذیر از معارف ارزندة بشری است. دامنة این معارف آنچنان گسترده است که این اثر بزرگ را از زمرة آثار حماسی محض فراتر برده و آن را به دایرةالمعارفی از اخلاق، علم و دانش، تعلیم و تربیت، عدل و داد تبدیل ...

  • دیدگاههای اخلاقی و تربیتی جامی در مثنوی هفت اورنگ 

    محمودی, مریم (دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2012-08-22)
    تعلیم و تربیت و ابعاد مختلف و شیوه‌های گوناگون آن از موضوعاتی است که در متون ادب فارسی مورد توجه خاص قرار گرفته است.جامی شاعر بلندآوازة قرن نهم نیز به این مطلب به طور خاص پرداخته و بیشتر نظرات تربیتی خود را در قالب نصیحت ...

  • شادی‌گرایی و جنبه‌های تعلیمی آن در غزلیات شمس 

    دهقان, علی؛ صدیقی لیقوان, جواد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2012-08-22)
    شادی یک پدیدة درونی و روحی است که در زندگی فردی و اجتماعی بشر حضور و نقش فعّالی دارد. از این رو در دین و عرفان اسلامی جایگاهی والا یافته است. ابعاد تعلیمی شادی در عرفان از مهم‌ترین نقشهای آن به شمار می‌آید. غزلیات جلال­الدّین ...

  • ویژگی‌های علمی و عملی حاکم در باب اول بوستان سعدی 

    حیدری, علی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2012-08-22)
    بوستان یکی از منظومه‌های مشهور ادبیات فارسی است. این کتاب را علاوه بر ادبیات می‌توان از جهات و ابعاد مختلف دیگر از جمله، روانشناسی، فلسفه، سیاست و جامعه‌شناسی مورد بررسی قرار داد. بوستان مدینة فاضله و جامعة آرمانی سعدی ...