شادیگرایی و جنبههای تعلیمی آن در غزلیات شمس
(ندگان)پدیدآور
دهقان, علیصدیقی لیقوان, جوادنوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شادی یک پدیدة درونی و روحی است که در زندگی فردی و اجتماعی بشر حضور و نقش فعّالی دارد. از این رو در دین و عرفان اسلامی جایگاهی والا یافته است. ابعاد تعلیمی شادی در عرفان از مهمترین نقشهای آن به شمار میآید. غزلیات جلالالدّین محمد مولوی بلخی - موسوم به غزلیات شمس تبریزی- به اعتبار میزان کاربرد مضمون شادی، برای تحقیق در این مورد اهمیت و ظرفیت زیادی دارد و هدف این مقاله آن بوده که پس از تعریف شادی، از دیدگاههای مختلف- بویژه عرفانی- نقش تعلیمی، عوامل و نشانههای شادیگرایی را در غزلیات شمس بررسی نماید. در این تحقیق به شیوة کتابخانهای و اسنادی تمامی غزلیات مولوی مطالعه و شواهد مربوط به موضوع تحقیق استخراج و بررسی شد. نتیجه این بررسی نشان میدهد که مولانا شاعری شادیگرا بوده و از خواصّ و کارکردهای تعلیمی شادی برای القای اندیشههای عرفانیاش بهرة فراوانی برده است.
کلید واژگان
مولویشادیگرایی
کارکرد تعلیمی
غزلیات شمس
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2012-08-221391-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقانسازمان پدید آورنده
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
شاپا
2251-774X۲۵۸۸-۴۳۰۱




