مرور دوره 1, شماره 2 بر اساس عنوان

  • ابن‌سینا و نظریه میل 

    سعیدی‌مهر, محمد؛ فاتحی, روح‌الله؛ فرزین, سمیرا (دانشگاه مفیدMofid University, 2015-02-20)
    در حرکت قسری مفارق (حرکت پرتابه)، بنا به نظر مختار شیخ الرئیس، متحرک در اثر قوه یا میلی که در هنگام تماس با محرک اولیه از آن می‌گیرد، به حرکت خود ادامه می‌دهد تا آنجا که این قوه به تدریج از بین برود و حرکت پایان می‌یابد. ...

  • بررسی مسئله عینیت در پدیدار‌شناسی هگلی 

    نوشاد, اسماعیل؛ مشکات, محمد (دانشگاه مفیدMofid University, 2015-02-20)
    پدیدار‌شناسی جان، از منظر هگل سیر تطور آگاهی از امر جزئی تا صورت معقول است. سعی هگل بر آن است تا از معضل شناخت‌شناسی سنتی - جدا افتادگی اساسی آگاهی و جهان واقع - گذر کرده و به صورت‌بندی جدیدی برسد. راه درک نحوه این گذار، ...

  • «برهان المسامتة» بر تناهی ابعاد و نقدهای آن 

    هجری, سجاد (دانشگاه مفیدMofid University, 2015-02-20)
    در جهان اسلام قول به تناهی ابعاد پارادایم غالب است؛ و برهان المسامتة - از نوآوری‌های ابن‌‌سینا در کتاب عیون الحکمة - شاید مهم‌‌ترین برهانی است که بر آن اقامه شده است. بر اساس این برهان، چنانچه خطی نامتناهی وجود ...

  • تلقی سینوی و صدرایی از حرکت در جوهر و عرض و چگونگی مواجه آنان با مشکل اینهمانی 

    انتظام, سید محمد (دانشگاه مفیدMofid University, 2015-02-20)
    فیلسوفان مسلمان در معنای حرکت در مقوله (جوهر و اعراض) احتمالات و تفسیرهای مختلفی را بیان کرده‌اند. در میان آن‌ها دو تفسیر، از اهمیت بیشتری برخوردار است. بر اساس یک تفسیر که در این مقاله از آن به تلقی سینوی از حرکت در مقوله ...

  • حوزه‌های سه‌گانه: بررسی فصل اول دربارة عبارت ارسطو 

    کلانتر, سید عمار؛ قوام صفری, مهدی (دانشگاه مفیدMofid University, 2015-02-20)
    سطرهای آغازین دربارة عبارت ارسطو یکی از تأثیرگذارترین متون در تاریخ معناشناسی است و مقدمه‌ای مهم برای فهم و تقریر برخی از دیدگاه‌های ارسطوست. بر اساس تفسیر کلاسیک، ارسطو به طور عام بیان می‌کند که نوشته‌ها نشانگرِ آواها ...

  • خیال و ابژکتیویته در نقد اول کانت 

    فولادی, عقیل (دانشگاه مفیدMofid University, 2015-02-20)
    این مقال، نخست به پیشینه بحث خیال می‌پردازد و بدین ‌طریق تأثیرگذاران بر کانت را روشن می‌نماید. پس از آن توضیحی در باب ابژکتیویته داده می‌شود و سپس به بحث از خیال در نقد عقل محض پرداخته می‌شود.  قوه خیال در نظام ...

  • عقل‌گـرایی اعتدالـی ـ انتقـادی در پذیرش باورهای دینی 

    سلیمانی, عبدالرحیم (دانشگاه مفیدMofid University, 2015-02-20)
    در ارزیابی باورهای دینی کسانی قائل شده‌اند که یک شخص در صورتی مجاز به پذیرش یک باور است که برای آن برهانی داشته باشد که همه عقلای عالم را قانع کند، یا گفته‌اند فرد باید برای همه باورها و اعمال خود برهان داشته باشد و به امر ...