• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز
    • دوره 1, شماره 202
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز
    • دوره 1, شماره 202
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    فلسفه و نقش «من» در تعلیم و تربیت و مدیریت

    (ندگان)پدیدآور
    سلطان القرایی, خلیل
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی- پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در مقالة حاضر مهم­ترین انگیزه‌ای که همواره با انسان همراه است و تمام هدف­ها، تلاش­ها، رفتارها، نگرش­ها، تفسیرها، دوستی­ها، دشمنی­ها و بالأخره تمام تصورات، تصدیقات و استدلال­های او را در تحت سیطرة خود قرار می‌دهد، تا حدّ ممکن، مورد بررسی قرار گرفته و نقش آن در امر تعلیم و تربیت و مدیریت بررسی شده است. آن انگیزة مهم عبارت از « من» یا « نفس» هر کس است؛ «منی» که قوام هستی هر کس بدان وابسته است؛ زیرا انسان از حفظ احترام­آمیز آن «من» شخصیت و منزلت، و عزّت خود را به دست می‌‌آورد و می‌خواهد آن «من» همیشه به نحوی حاضر و عزیز و ارجمند باشد. انسان می‌خواهد حتی پس از مرگ نیز «من» او به صورتی ارجمند، و به عنوان نام نیک و عزیز و پرآوازه باقی بماند؛ زیرا در غیر این صورت شقاوت و بدبختی بر انسان مسلط می‌گردد. این «من» را هرکس به نحوی حفظ می‌کند و به نحوی به گمان و خیال خود عزیز می‌دارد. ارزش­ها نیز به سبب سودمندی و عظمت بخشیدن به این «من» اعتبار خود را به دست می‌آورند. هدف اصلی و اساسی تعلیم و تربیت هدایت این «من» به سویی است که مسرّت زندگانی فرد و جامعه و روابط حسنة آنها را فراهم آورد. این «من» هر چیزی یا هر حرکتی را که به ارجمند ساختن آن کمک نماید، دوست تلقی کرده، شتابان به سوی آن می‌رود. در مقالة حاضر روش­های نیل به این هدف مهم در حدّ امکان بررسی و لااقل، راه نفوذ در دیگران به نحو کلی مرتسم شده است.
    کلید واژگان
    «من»
    تعلیم و تربیت
    حفظ من
    ارزش ها

    شماره نشریه
    202
    تاریخ نشر
    2007-12-22
    1386-10-01
    ناشر
    دانشگاه تبریز
    University of Tabriz
    سازمان پدید آورنده
    استاد دانشگاه تبریز

    شاپا
    2251-7960
    2423-4419
    URI
    https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_2976.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/144380

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب