فلسفه و نقش «من» در تعلیم و تربیت و مدیریت
(ندگان)پدیدآور
سلطان القرایی, خلیل
نوع مدرک
Textمقاله علمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در مقالة حاضر مهمترین انگیزهای که همواره با انسان همراه است و تمام هدفها، تلاشها، رفتارها، نگرشها، تفسیرها، دوستیها، دشمنیها و بالأخره تمام تصورات، تصدیقات و استدلالهای او را در تحت سیطرة خود قرار میدهد، تا حدّ ممکن، مورد بررسی قرار گرفته و نقش آن در امر تعلیم و تربیت و مدیریت بررسی شده است. 
آن انگیزة مهم عبارت از « من» یا « نفس» هر کس است؛ «منی» که قوام هستی هر کس بدان وابسته است؛ زیرا انسان از حفظ احترامآمیز آن «من» شخصیت و منزلت، و عزّت خود را به دست میآورد و میخواهد آن «من» همیشه به نحوی حاضر و عزیز و ارجمند باشد. انسان میخواهد حتی پس از مرگ نیز «من» او به صورتی ارجمند، و به عنوان نام نیک و عزیز و پرآوازه باقی بماند؛ زیرا در غیر این صورت شقاوت و بدبختی بر انسان مسلط میگردد.
این «من» را هرکس به نحوی حفظ میکند و به نحوی به گمان و خیال خود عزیز میدارد. ارزشها نیز به سبب سودمندی و عظمت بخشیدن به این «من» اعتبار خود را به دست میآورند. هدف اصلی و اساسی تعلیم و تربیت هدایت این «من» به سویی است که مسرّت زندگانی فرد و جامعه و روابط حسنة آنها را فراهم آورد. این «من» هر چیزی یا هر حرکتی را که به ارجمند ساختن آن کمک نماید، دوست تلقی کرده، شتابان به سوی آن میرود. در مقالة حاضر روشهای نیل به این هدف مهم در حدّ امکان بررسی و لااقل، راه نفوذ در دیگران به نحو کلی مرتسم شده است.
کلید واژگان
«من»تعلیم و تربیت
حفظ من
ارزش ها
شماره نشریه
202تاریخ نشر
2007-12-221386-10-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
استاد دانشگاه تبریزشاپا
2251-79602423-4419



