مرور دوره 1, شماره 202 بر اساس تاریخ انتشار

  • ایمان گرایی، خاستگاه و رویکرد آن در تفکر ویتگنشتاین 

    اکوان, محمد (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2007-12-22)
    ایمان­گرایی دیدگاهی است که براساس آن، آموزه­ها واعتقادات دینی موضوع ارزیابی عقلانی قرار نمی­گیرد؛ بلکه مستقل ومتمایز ازهرگونه نظام معرفتی به شمار می­آید.  ایمان­گرایی درجهان معاصر به دو صورت ظهور پیدا کرده است؛ ایمان­گرایی ...

  • نگاهی هستی شناختی به توبه در عرفان ابن عربی 

    شجاری, مرتضی (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2007-12-22)
    ابن­عربی بر مبنای وحدت وجود، تعریف صوفیان از توبه را نقادی کرده است. از نظر وی هر فعلی از هر موجود ـ اگرچه خطا محسوب گردد ـ فعل خداست. نسبت دادن افعال به غیر خدا خطا است و باید از آن توبه کرد. از آنجا که فاعل حقیقی خداست، ...

  • برهان صدیقین در فلسفة ملاصدرا و مقایسة آن با برهان وجودی آنسلم و دکارت 

    اکبریان, رضا؛ مخبر دزفولی, علی (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2007-12-22)
    در تاریخ فلسفه، برهان صدیقین به عنوان راهی که در آن خدا با خدا شناخته می­شود و عالم و صفات آن در راهیابی به معرفت الهی واسطه قرار نمی­گیرد، موقعیت ممتازی در میان براهین اثبات وجود خدا دارد. ریشة این برهان را باید درآیات ...

  • تعلیمیات (ta mathematica) افلاطون و ارتباط آن با حیات عالم 

    پلنگی, منیره (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2007-12-22)
    این مقاله اظهارات افلاطونی مشهور، لئون روبن را مبنی بر این که افلاطون میان نفس و تعلیمیات نوعی قرابت نزدیک به وحدت می­دیده است، تأیید و اثبات می­کند. بدین معنی که منظور افلاطون از تعلیمیات و نفس سریان­یافته در سرتاسر عالمِ ...

  • نقش نظام‌بخش تصورات و اصول عقل در فلسفة کانت 

    سیف, سیدمسعود (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2007-12-22)
    کـانت تـصورات مـحض عقل، یعنی خدا، جهان و نفس، را دارای دو کاربرد متفاوت می­داند؛ یکی کاربرد نادرست آنها که وی آن را کاربرد متعالی می­نامد و در آن برای تصورات، مابه ازای خارجی در نظر گرفته می­شود. در این کاربرد، تصورات دارای ...