مرور دوره 1, شماره 202 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 5 از 5
-
ایمان گرایی، خاستگاه و رویکرد آن در تفکر ویتگنشتاین
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2007-12-22)ایمانگرایی دیدگاهی است که براساس آن، آموزهها واعتقادات دینی موضوع ارزیابی عقلانی قرار نمیگیرد؛ بلکه مستقل ومتمایز ازهرگونه نظام معرفتی به شمار میآید. ایمانگرایی درجهان معاصر به دو صورت ظهور پیدا کرده است؛ ایمانگرایی ...
-
نگاهی هستی شناختی به توبه در عرفان ابن عربی
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2007-12-22)ابنعربی بر مبنای وحدت وجود، تعریف صوفیان از توبه را نقادی کرده است. از نظر وی هر فعلی از هر موجود ـ اگرچه خطا محسوب گردد ـ فعل خداست. نسبت دادن افعال به غیر خدا خطا است و باید از آن توبه کرد. از آنجا که فاعل حقیقی خداست، ...
-
برهان صدیقین در فلسفة ملاصدرا و مقایسة آن با برهان وجودی آنسلم و دکارت
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2007-12-22)در تاریخ فلسفه، برهان صدیقین به عنوان راهی که در آن خدا با خدا شناخته میشود و عالم و صفات آن در راهیابی به معرفت الهی واسطه قرار نمیگیرد، موقعیت ممتازی در میان براهین اثبات وجود خدا دارد. ریشة این برهان را باید درآیات ...
-
تعلیمیات (ta mathematica) افلاطون و ارتباط آن با حیات عالم
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2007-12-22)این مقاله اظهارات افلاطونی مشهور، لئون روبن را مبنی بر این که افلاطون میان نفس و تعلیمیات نوعی قرابت نزدیک به وحدت میدیده است، تأیید و اثبات میکند. بدین معنی که منظور افلاطون از تعلیمیات و نفس سریانیافته در سرتاسر عالمِ ...
-
نقش نظامبخش تصورات و اصول عقل در فلسفة کانت
(دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2007-12-22)کـانت تـصورات مـحض عقل، یعنی خدا، جهان و نفس، را دارای دو کاربرد متفاوت میداند؛ یکی کاربرد نادرست آنها که وی آن را کاربرد متعالی مینامد و در آن برای تصورات، مابه ازای خارجی در نظر گرفته میشود. در این کاربرد، تصورات دارای ...



