• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز
    • دوره 1, شماره 202
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز
    • دوره 1, شماره 202
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تعلیمیات (ta mathematica) افلاطون و ارتباط آن با حیات عالم

    (ندگان)پدیدآور
    پلنگی, منیره
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی- پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این مقاله اظهارات افلاطونی مشهور، لئون روبن را مبنی بر این که افلاطون میان نفس و تعلیمیات نوعی قرابت نزدیک به وحدت می­دیده است، تأیید و اثبات می­کند. بدین معنی که منظور افلاطون از تعلیمیات و نفس سریان­یافته در سرتاسر عالمِ صیرورت یک چیز بوده است؛ درست همان­گونه که وی مُثُل را همان اعداد می­پنداشته است. پس چنانکه در یکی پنداشتن مُثُل و اعداد هیچ­گونه استبعادی به ذهن صاحب­نظران نرسیده است، این جا نیز طرح چنین استبعادی منطقی به نظر نمی­رسد؛ زیرا هر دو در راستای اندیشه­ای واحد و مبتنی بر نفوذ آموزه­های فیثاغوری در تفکر افلاطون است. به ویژه اگر در نظر داشته باشیم که حیثیت بهره­مندی، که گاه از آن با نام نظم و تناسب­های ریاضی و گاهی دیگر با نام نفس یاد می­شود، نمی­تواند دو حیثیت باشد؛ زیراکه در آن صورت با هدف او که تبیین «وحدت در کثرت» در چارچوب نظریة بهره­مندی است، ناسازگار شود. در ضمن مباحث نیز خواهیم دانست که تعلیمیات، اموری جدا از عالم محسوسات و از عالم مُثُل نیستند. روش کار عمدتاً بر مبنای استفاده از تعالیم مشهور افلاطون، از جمله نظریة اعداد مثالی، نظریة بهره­مندی، جایگاه نفس در نظام هستی، موقعیت امور میانه یا تعلیمیات در نظام هستی و وحدت­گرایی افلاطون بوده است. در عین حال از عبارات افلاطون و برخی مفسران قدیم و جدید برجسته نیز در تأیید مطلب استفاده شده است.
    کلید واژگان
    تعلیمیات
    نفس
    اعداد مثالی
    بهره‌مندی
    مثل
    دوگانه را نامتعین
    وحدت و کثرت
    صیرورت

    شماره نشریه
    202
    تاریخ نشر
    2007-12-22
    1386-10-01
    ناشر
    دانشگاه تبریز
    University of Tabriz
    سازمان پدید آورنده
    استادیار مدرسه عالی شهید مطهری

    شاپا
    2251-7960
    2423-4419
    URI
    https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_2964.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/144373

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب