کثرت گرایی هیک: نزاع میان واقع گرایی و ضدواقع گرایی
(ندگان)پدیدآور
سلاحوَرزی, ثریانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بنابر کثرت گرایی، حقیقت غایی یگانه، به صورتهای متفاوت در تمامی سنتهای دینی بزرگ، تجربه و درکمی شود. در این مقاله از میان سه نوع کثرت گرایی، کثرت گرایی هیک نقد و بررسی می شود.کثرت گرایی او بطور کلی بر دو اصل استوار است 1- الگوی معرفت شناختی کانت 2- انسجام گرایی درصدق.براساس الگوی کانتی، ماهیت حق فی نفسه فراتر از حدود مفاهیم بشری است این حق به تعبیر ادیان غربیاست که به صورت « حق نومنی » و به تعبیر کانت « بدون شکل » و به تعبیر ادیان شرقی « غیرقابل وصف »رشته ای از پدیدارهای الهی برای بشر به تجربه درم یآید. ایراداتی بر این دیدگاه وارد است و در تطبیق می تواناین دیدگاه را شبیه دیدگاه اهل تعطیل در سنت اسلامی دانست. معنای صدق در دیدگاه هیک معنایی جدیددارد که با دیدگاه فلاسفه ای چون علامه طباطبایی و مطهری متفاوت است.دیدگاه هیک در نهایت به دیدگاه عمل گرایان نزدیک می شود زیرا به کارایی ادیان، به عنوان مؤیدی برایوجود مطلق استناد می کند. لذا در گفتار او چرخشی را از نظری ه ی انسجام گرایی ب ه سمت عمل گراییمی بینیم.
کلید واژگان
کثرت گرایی دینیهیک
انسجام گرایی در صدق
نومن و فنومن
عمل گرایی
شماره نشریه
212تاریخ نشر
2007-09-231386-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقاتسازمان پدید آورنده
نداردشاپا
2008-0433Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
تأثیر مبانی وجودشناختی و مابعدالطبیعی ملاصدرا در حل بعضی مسائل بنیادین اخلاق
خوشخو, صادق؛ محبتی, مریم؛ علیزمانی, امیرعباس (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2013-08-23)در این نوشتار به دنبال آن هستیم تا موضع صدرالمتألهین را در حل بعضی مسائل بنیادی اخلاق، از قبیل عینیتگرایی یا ذهنیتگرایی، نتیجهگرایی یا تکلیفگرایی، وظیفهگرایی یا فضیلتگرایی، که ذهن فیلسوفان دین و اخلاق معاصر را به خود ...
-
سنت واقعگرایی در ایران
مشیرزاده, حمیرا (دانشگاه تهران, 2017-03-21)یکی از پایههای تدوین نظریههای بومی روابط بینالملل، توجه به سنتهای فکری و عملی در طول تاریخ روابط خارجی یک کشور است. البته ایرانیان در طول تاریخ چه در سطح نخبگان سیاسی و چه در سطح ...
-
آموزش عالی در میانۀ تعارضهای شغل گرایی جدید و حرفه گرایی مدنی و مردم مدار
قانعی راد, محمد امین (انجمن آموزش عالی ایران, 2014-03-01)تاریخ دریافت: 15/09/1392 تاریخ پذیرش: 03/12/1392 چکیده آموزش عالی در جامعۀ معاصر از سوی دو گرایش متعارض بهسوی شغل گرایی و حرفه گرایی کشیده میشود. این مقاله با تفکیک مفاهیم حرفه و شغل به بررسی ریشههای شغل گرایی و ...




