• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه روانشناسی مثبت
    • دوره 5, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه روانشناسی مثبت
    • دوره 5, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر خودتعیین‌گری، سازگاری تحصیلی، و مثبت‌اندیشی بر عملکرد تحصیلی با میانجیگری اهداف پیشرفت

    (ندگان)پدیدآور
    باقری چاروک, آتناتوحیدی, افسانهتجربه کار, مهشید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.104 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این پژوهش، بررسی تاثیر خودتعیین­گری، سازگاری تحصیلی، و مثبت­اندیشی با نقش میانجی اهداف پیشرفت بر عملکرد تحصیلی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان دوره دوم دبیرستان مدارس تیزهوشان شهر کرمان بود. از بین آن­ها 748 دانش­آموز (410 پسر و 338 دختر) با روش نمونه­گیری خوشه­ای چند­مرحله­ای و درون هر خوشه به روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گرد­آوری داده­ها مقیاس نیازهای بنیادی روانی لا گاردیا، ریان، کوچمن، و دسی، سیاهه سازگاری تحصیلی برای دانش­آموزان دبیرستانی سینها و سینف، پرسشنامه افکار خودآیند – مثبت ینگرام و ویسنیکی، مقیاس اهداف پیشرفت میدلتن و میگلی،  و پرسشنامه عملکرد تحصیلی درتاج مورد استفاده قرار گرفت. نتایج به دست آمده با استفاده از تحلیل مسیر نشان می­دهد که با توجه به شاخص­­های نیکویی برازش، مدل تدوین شده از برازش مطلوبی برخوردار است. خودتعیین­گری، سازگاری تحصیلی و مثبت­اندیشی اثر مستقیم و معناداری بر عملکرد تحصیلی دارند. هم­چنین در زمینه اثرات غیرمستقیم، مثبت­اندیشی بیشترین اثر غیرمستقیم بر عملکرد­تحصیلی را دارد. با توجه به این نتایج که نشان می­دهد مهم­ترین عامل تأثیرگذار بر عملکرد تحصیلی مثبت­اندیشی است، اهمیت شیوه تفکر و نگرش و تأثیر آن بر تمام زمینه­های زندگی از جمله تحصیل، نقش انجام پژوهش­های بیشتری برای بررسی و ارزیابی مثبت­اندیشی را برجسته­تر می­کند.
    کلید واژگان
    خودتعیین‌گری
    سازگاری تحصیلی
    مثبت‌اندیشی
    اهداف پیشرفت
    عملکرد تحصیلی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2019-08-23
    1398-06-01
    ناشر
    دانشگاه اصفهان
    University of Isfahan
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
    استادیارروان شناسی تربیتی، بخش روان شناسی، بخش روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، کرمان، کرمان، ایران
    استادیار روان‌شناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

    شاپا
    2476-4248
    2476-3705
    URI
    https://dx.doi.org/10.22108/ppls.2019.117257.1748
    http://ppls.ui.ac.ir/article_24217.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/140892

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب