نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorباقری چاروک, آتناfa_IR
dc.contributor.authorتوحیدی, افسانهfa_IR
dc.contributor.authorتجربه کار, مهشیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:49:13Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:49:13Z
dc.date.available1399-07-08T22:49:13Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:49:13Z
dc.date.issued2019-08-23en_US
dc.date.issued1398-06-01fa_IR
dc.date.submitted2019-06-08en_US
dc.date.submitted1398-03-18fa_IR
dc.identifier.citationباقری چاروک, آتنا, توحیدی, افسانه, تجربه کار, مهشید. (1398). تاثیر خودتعیین‌گری، سازگاری تحصیلی، و مثبت‌اندیشی بر عملکرد تحصیلی با میانجیگری اهداف پیشرفت. پژوهش نامه روانشناسی مثبت, 5(2), 65-84. doi: 10.22108/ppls.2019.117257.1748fa_IR
dc.identifier.issn2476-4248
dc.identifier.issn2476-3705
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22108/ppls.2019.117257.1748
dc.identifier.urihttp://ppls.ui.ac.ir/article_24217.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/140892
dc.description.abstractهدف این پژوهش، بررسی تاثیر خودتعیین­گری، سازگاری تحصیلی، و مثبت­اندیشی با نقش میانجی اهداف پیشرفت بر عملکرد تحصیلی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان دوره دوم دبیرستان مدارس تیزهوشان شهر کرمان بود. از بین آن­ها 748 دانش­آموز (410 پسر و 338 دختر) با روش نمونه­گیری خوشه­ای چند­مرحله­ای و درون هر خوشه به روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گرد­آوری داده­ها مقیاس نیازهای بنیادی روانی لا گاردیا، ریان، کوچمن، و دسی، سیاهه سازگاری تحصیلی برای دانش­آموزان دبیرستانی سینها و سینف، پرسشنامه افکار خودآیند – مثبت ینگرام و ویسنیکی، مقیاس اهداف پیشرفت میدلتن و میگلی،  و پرسشنامه عملکرد تحصیلی درتاج مورد استفاده قرار گرفت. نتایج به دست آمده با استفاده از تحلیل مسیر نشان می­دهد که با توجه به شاخص­­های نیکویی برازش، مدل تدوین شده از برازش مطلوبی برخوردار است. خودتعیین­گری، سازگاری تحصیلی و مثبت­اندیشی اثر مستقیم و معناداری بر عملکرد تحصیلی دارند. هم­چنین در زمینه اثرات غیرمستقیم، مثبت­اندیشی بیشترین اثر غیرمستقیم بر عملکرد­تحصیلی را دارد. با توجه به این نتایج که نشان می­دهد مهم­ترین عامل تأثیرگذار بر عملکرد تحصیلی مثبت­اندیشی است، اهمیت شیوه تفکر و نگرش و تأثیر آن بر تمام زمینه­های زندگی از جمله تحصیل، نقش انجام پژوهش­های بیشتری برای بررسی و ارزیابی مثبت­اندیشی را برجسته­تر می­کند.fa_IR
dc.format.extent1131
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه اصفهانfa_IR
dc.publisherUniversity of Isfahanen_US
dc.relation.ispartofپژوهش نامه روانشناسی مثبتfa_IR
dc.relation.ispartofPositive Psychologyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22108/ppls.2019.117257.1748
dc.subjectخودتعیین‌گریfa_IR
dc.subjectسازگاری تحصیلیfa_IR
dc.subjectمثبت‌اندیشیfa_IR
dc.subjectاهداف پیشرفتfa_IR
dc.subjectعملکرد تحصیلیfa_IR
dc.titleتاثیر خودتعیین‌گری، سازگاری تحصیلی، و مثبت‌اندیشی بر عملکرد تحصیلی با میانجیگری اهداف پیشرفتfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیارروان شناسی تربیتی، بخش روان شناسی، بخش روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، کرمان، کرمان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار روان‌شناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue2
dc.citation.spage65
dc.citation.epage84
nlai.contributor.orcid0000-0003-3332-9657


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد