مرور دوره 9, شماره سی و پنجم - پاییز 85 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 12 از 12
-
اصول رهیافت امنیتى پیامبر صلی الله و علیه وآله در قرآن کریم
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2006-10-23)یکى از مهمترین دغدغههاى مشترک همه افراد بشر، از گذشته تاکنون، امنیت بوده است. اما هر چه بر عمر انسان افزوده شده، از امنیت وى کاسته شده است. بشر امروز بیش از هر زمانى دغدغه امنیت روانى، فردى، سیاسى، فرهنگى، اقتصادى، ...
-
آسیبشناسى حکومت اسلامى در سیره نبوى
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2006-10-23)مقصود از آسیبشناسى حکومت، شناخت و تحلیل آسیبهاى بالقوه یا بالفعلى است که در مبانى، ساختار یاکارکرد حکومت ایجاد مىشود. سیره نبوى از دقت در شناخت آسیبهاى حکومت در ابعاد مختلف حکایت مىکند. حکومت اسلامى همانند هر حکومت ...
-
حقوق اقلیتها در حکومت نبوى
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2006-10-23)یکى از اهداف بزرگ انبیاى الهى و به ویژه پیامبر گرامى اسلام 9 احقاق حق و برپایى عدالت بوده است. اسلام در راستاىکرامت انسانى و عدالت اجتماعى براى تمامى افراد، اعم از مسلمان و غیر مسلمان، حقوقى قائل است. این ...
-
رسالههاى سیاسى ـ اسلامى در ایران معاصر
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2006-10-23)در فضاى نسبتا آزاد سالهاى اولیه دهه بیست انتشار آثار و مقالات ضد دینى افزایش یافت و جامعه مذهبى را با سیل پرسشها و شبهات جدید روبرو کرد و اندیشمندان مذهبى را به تامل واداشت. در این زمان کسروى مشهورترین سردمدار جریان ...
-
ضرورت بازخوانى سیره سیاسى نبوى
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2006-10-23)سیاست حاکم بر جهان امروز چه نسبتى با اخلاق و معنویت دارد؟ سیاست حاکم بر جهان امروز چه نسبتى با عدالت و دیانت دارد؟ سیاست حاکم بر جهان امروز چه نسبتى با سعادت و امنیت دارد؟ و... پاسخ پرسشهاى فوق، با توجه به اوضاع و احوال ...
-
عدالت در دولت نبوى
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2006-10-23)پیدایش دغدغه زندگى عادلانه، همزاد زندگى اجتماعى بشر است و به همین دلیل مهمترین مسئله او هنگام اندیشه ورزى درخصوص مسائل اجتماعى بوده است. از این رو در دستگاههاى فکرى که شکل مىیافتند، عدالت اجتماعى جایگاه ویژهاى داشته ...
-
مبانى انسانشناختى سیره سیاسى نبوى
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2006-10-23)در تفکر دینى و فلسفى اسلام بین «هست و نیست»ها و «باید و نباید»ها رابطه مستقیم وجود دارد. هر آنچه وجود دارد، «خیر» است و هر آنچه خیر شد، «بایسته»اى را در پى دارد و هر آنچه وجود ندارد، «خیریّتى» نداشته و «بایستهاى» بر ...
-
مبانى نظرى سیره سیاسى ـ حکومتى پیامبر اعظم صلی الله و علیه و آله با نگاه به اندیشه قرآنى علامه طباطبایى
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2006-10-23)براى تحلیل سیره سیاسى ـ حکومتى پیامبر اعظم 9 نخست هدف ارسال رسل بررسى شده است. در اندیشه قرآنى علامه طباطبایى، این بحث از انسانشناسى آغاز و به معرفتشناسى و فلسفه اجتماعى ـ سیاسى و سپس فلسفه وحى و نبوت ...
-
نبوت، شریعت و قانون
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2006-10-23)از مهمترین شاخصههاى فلسفه سیاسى اسلام، توجه به نبوّت و جایگاه نبى 9 در ساختار اندیشه سیاسى است. نبى 9 در فلسفه سیاسى کلاسیک اسلامى از دو جهت، بسیار مورد توجه قرار گرفته است: اول آن که نبى 9 ...
-
نسبت دین و سیاست در سیره نبوى
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2006-10-23)از نظر فعالیت سیاسى مىتوان انبیاى الهى را به دو دسته تقسیم کرد: نخست پیامبرانى که حکومت را در دست داشتند یا درگیر فعالیت سیاسى شدند مانند حضرت سلیمان 7 و دوم انبیایى که در رأس یک نظام سیاسى قرار نگرفتند مانند ...
-
نظریه گفتمان و مطالعات اسلامى
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2006-10-23)مباحث حاضر چکیده نشست علمى است که با حضور دکتر تاجیک در تاریخ 14/10/84 در گروه علوم سیاسىپژوهشکده علوم و اندیشه سیاسى برگزار گردید.
-
کار ویژههاى دولت نبوى
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2006-10-23)بسیارى از اندیشمندان سیاسى، کارویژه اساسى نظامهاى سیاسى را برقرارى نظم اجتماعى و ساماندهى مطالبات اعضاى جامعه سیاسى، براى رسیدن به وضع مطلوب و سعادت آن اعضا مىدانند. از آنجا که دولت مهمترین منبع تدوین قواعد، اجراى ...



