مرور دوره 2, سال دوم - شماره هفتم - زمستان 78 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 8 از 8
-
ضرورت حکومت و انواع آن از دیدگاه فیض کاشانى
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 1999-12-22)فیض کاشانى به تبع دیگر حکماى اسلامى، انسان را محتاج به زندگى اجتماعى و تعاون و تمدن مىداند و معتقد است که انسان به صورت فردى قادر به ادامه حیات نبوده و به تنهایى نمىتواند تدبیر امورات مختلف خود را متوّلى گردد. ...
-
دین و مشارکت سیاسى در گفت و گو با:آیت الله محمد مؤمن
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 1999-12-22)آنچه در ذیل مىآید؛ حاصل گفت و گوى فصلنامه علوم سیاسى با آیتالله محمد مؤمن از استادان برجسته حوزه علمیه قم مىباشد که علاوه بر عضویت در شوراى نگهبان، در زمینه فقه و اصول و مباحث سیاسى اسلام نیز به تدریس و
-
پروژه الجابرى در نقد تفکر عربى معاصر
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 1999-12-22)آیا هیچ گونه راه حلى براى مسائل رو به تزاید، فراروى عقل عربى وجود دارد؟ تفکر عربى مدرن چگونه مىتواند از بحران فکرى آشکارا حاد و مزمن، که خود را گرفتار آن مىیابد، رهایى پیدا کند؟ جابرى پیشنهاد مىکند که بحرانى ...
-
تفکر سیاسى در قرآن
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 1999-12-22)قرآن کریم صد و چهارده سوره دارد. طبق آمارى که از روایات ترتیب نزول سورهها به دست آمده است، هشتاد و شش سوره مکى و بیست و هشت سوره مدنى است. در اینکه به چه سورهاى مکى و به چه سورهاى مدنى گفته مىشود، اختلاف ...
-
علم مدنى در دیدگاه فارابى
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 1999-12-22)در دیدگاه فارابى، علم مدنى یا علم سیاست به معناى اعم، مبین تحقیق در مورد چیستى این علم و متعلق موضوع آن بوده، همچنین شامل جایگاه علم مدنى در نظام علمى موردنظر وى مىباشد. همینطور، در برگیرنده تفحص در مورد اهم ...
-
در آمدى برمبانى مشروعیت «حق رأى»
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 1999-12-22)اسلام با پذیرش حق رأى و دخالت بشر در سرنوشت و مقدرات سیاسى خود، الگوى جدیدى از یک نظم سیاسى را ارائه مىدهد؛ الگویى که علىرغم تصور خیلىها مبتنى برعقل فطرى و آراى مردم است. امّا این عقل مردم به گونهاى نیست ...
-
مشکلات نظرى طرح آزادى در اندیشه اسلامى
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 1999-12-22)مقاله حاضر، برخى مشکلات طرح آزادى در تفکّر اسلامى را مورد ارزیابى قرار مىدهد. نگاه مؤمنانه به آزادى، یکى از مهمترین عناصر تفکرى است که بنیاد ارزشى و مبانى مذهبى «نظام جمهورى اسلامى ایران» را تشکیل مىدهد.(1) ...
-
محدودیتهاى سکولاریسم
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 1999-12-22)پرسشى بى پروا: آیا ممکن است آرمان مردم گرایانه سکولاریسم، اعتقادى به ظاهر بدیهى باشد که کثرت گرایى آزاداندیشانه دموکراسى را آن گونه که اکنون تجربهاش مى کنیم، تهدید کند؟ پاسخى احتمالى: این شک به سکولاریسم را ...



