رابطهی سخترویی، رضایت از زندگی و امید با عملکرد تحصیلی دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
شیرمحمدی, لیلامیکائیلی منیع, فرزانهزارع, حسین
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش مطالعهی رابطهی سخترویی، رضایت از زندگی و امید با عملکرد تحصیلی بود. برای رسیدن به این مهم 358 نفر (171 مرد و187 زن) دانشجوی مقطع کارشناسی با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از دانشگاه ارومیه انتخاب شدند. برای سنجش سخترویی از پرسشنامه دیدگاههای شخصی، رضایت از زندگی از مقیاس داینر و امید از مقیاس امید بزرگسالان اسنایدر استفاده گردید. جهت تحلیل نتایج، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسلهمراتبی به کار گرفته شد. یافتهها نشان دادنـد که مـیان متغیرهای سخترویی و امید و مـیان مؤلفههای تـعهد و کـنترل سخترویی با مؤلفههای امید (کارگزار و گذرگاه) رابطهی مثبت و معنیدار وجود دارد. علاوه بر این، بین سخترویی و رضایت از زندگی و امید و رضایت از زندگی رابطهی مثبت و معنیدار به دست آمد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد، مؤلفهی کارگزار امید به تنهایی 31 درصد از تغییرات مربوط به رضایت از زندگی را تبیین میکند پس از آن متغیرهای تعهد و گذرگاه به ترتیب بیشترین سهم را داشتند. علاوه بر این رضایت از زندگی به تنهایی قویترین پیشبین در تبیین عملکرد تحصیلی میباشد.
کلید واژگان
سختروییرضایت از زندگی
امید
عملکرد تحصیلی
شماره نشریه
20تاریخ نشر
2011-01-211389-11-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
دانشگاه پیام نور تهراندانشگاه ارومیه
دانشگاه پیام نور تهران



