رابطه پنج عامل بزرگ شخصیت و سبک رهبری با بهرهوری خدمات آموزشی مدیران مدارس
(ندگان)پدیدآور
ادیب منش, مرزبانمحمدی, زیداننوری, ابوالقاسمآلبوکردی, سجادطاهری, مهدینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه پنج عامل بزرگ شخصیت و سبک رهبری مدیران با بهرهوری خدمات آموزشی آنها در مدارس راهنمایی و دبیرستانهای شهرستان اسلامآباد غرب انجام شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود و حجم نمونه متشکل از 70 نفر از مدیران و 210 نفر از دبیران شاغل در واحدهای آموزشی مربوطه بودند که برای سنجش میزان بهرهوری و سبک رهبری به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای ابعاد پنجگانه شخصیت کاستا و مککری، توصیف سبک رهبری هالیپن و پرسشنامه تعدیل یافته بهرهوری ساعتچی بود. اطلاعات حاصل از اجرای پرسشنامهها بهوسیله ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل همبستگی متغیرها بیانکننده ارتباط مثبت و معنادار بین سبک رهبری ساختدهی و بهرهوری بود. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که از بین متغیرهای مورد مطالعه، بعد برونگرایی شخصیت و وظیفهشناسی بیشترین سهم را در پیشبینی بهرهوری داشتند. نتایج پژوهش حاضر میتواند برای شناسایی ویژگیهای شخصیتی مدیران دارای بهرهوری بالا استفاده شود و از این طریق به طرحهای نظام جانشینی در سازمان کمک کرد. همچنین با توجه به شرایط زمان و با اتخاذ سبکهای رهبری مرتبط با بهرهوری میتوان ارتقای بهرهوری مدیران و سازمان را موجب شد.
کلید واژگان
پنج عامل بزرگ شخصیتیسبکهای رهبری
بهرهوری
خدمات آموزشی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2013-07-231392-05-01
ناشر
دانشگاه الزهراء(س)Alzahra University
شاپا
2538-29422538-2950




