• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات روانشناختی
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات روانشناختی
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی مهارت‌های اجتماعی مورد نیاز دانش‌آموزان عقب مانده ذهنی برای برنامه‌ریزی درسی مهارت‌های اجتماعی

    (ندگان)پدیدآور
    حسین‏خانزاده, عباسعلیحسین‏خانزاده, عباسعلیحسین‏خانزاده, عباسعلیحسین‏خانزاده, عباسعلیبه‌پژوه, احمدافروز, غلامعلیمیرزابیگی, محمدعلی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    369.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش، شناسایی مهارت‌های اجتماعی مورد نیاز دانش‎آموزان عقب مانده ذهنی در دوره‌های ابتدایی و راهنمایی تحصیلی بود. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی بود و برای جمع‌آوری داده‌های مورد نظر از پرسشنامه شناسایی مهارت‌های اجتماعی استفاده شد. به‌منظور تهیه و تدوین پرسشنامه مورد نظر، ابتدا با بررسی پیشینه موجود، مصادیق مهارت‌های اجتماعی مربوط به دانش‎آموزان عقب مانده ذهنی شناسایی شد. در مرحله بعد پرسشنامه اولیه تهیه شد و پس از مطالعه مقدماتی و محاسبه ویژگی‌های روان‌سنجی، پرسشنامه نهایی در اختیار سه گروه از والدین، معلمان و متخصصان قرار گرفت. بدین منظور 151 نفر از والدین و 144 نفر از معلمان با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‎ای و 42 نفر از متخصصان با استفاده از روش نمونه‎گیری هدفمند انتخاب شدند. پس از تحلیل داده‎ها، مهارت‌های اجتماعی مورد نیاز دانش‎آموزان عقب مانده ذهنی در نه مؤلّفه به شرح زیر شناسایی شد: 1) مهارت‌های اجتماعی مربوط به محیط مدرسه، 2) مهارت‌های اجتماعی مربوط به کلاس درس، 3) مهارت‌های بین‏فردی، 4) مهارت‌های خودمدیریتی، 5) مهارت‌های تصمیم‏گیری و حل مسأله، 6) همکاری، 7) مهارت‌های مربوط به جرئت ورزی، 8) مهارت‌های اجتماعی مربوط به عواطف و احساسات، 9) مهارت‌های اجتماعی مربوط به جامعه. همچنین نتایج نشان داد که همه مهارت‌های اجتماعی فهرست شده در پرسشنامه از نظر هر سه گروه مورد مطالعه اهمیت بالایی دارد. بنابراین، توصیه می‌شود در برنامه‌ریزی درسی، اجرای طرح‌های پژوهشی و اجرای برنامه‌های مداخله‌ای برای دانش‌آموزان عقب مانده ذهنی، به نظرات هر سه گروه توجه شود.
    کلید واژگان
    برنامه‌ریزی درسی
    عقب ماندگی ذهنی
    ‌دانش آموز
    مهارت‌های اجتماعی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2013-04-21
    1392-02-01
    ناشر
    دانشگاه الزهراء(س)
    Alzahra University

    شاپا
    2538-2942
    2538-2950
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/psy.2013.1736
    https://psychstudies.alzahra.ac.ir/article_1736.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136572

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب