نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحسین‏خانزاده, عباسعلیfa_IR
dc.contributor.authorحسین‏خانزاده, عباسعلیfa_IR
dc.contributor.authorحسین‏خانزاده, عباسعلیfa_IR
dc.contributor.authorحسین‏خانزاده, عباسعلیfa_IR
dc.contributor.authorبه‌پژوه, احمدfa_IR
dc.contributor.authorافروز, غلامعلیfa_IR
dc.contributor.authorمیرزابیگی, محمدعلیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:37:23Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:37:23Z
dc.date.available1399-07-08T22:37:23Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:37:23Z
dc.date.issued2013-04-21en_US
dc.date.issued1392-02-01fa_IR
dc.date.submitted2013-05-18en_US
dc.date.submitted1392-02-28fa_IR
dc.identifier.citationحسین‏خانزاده, عباسعلی, حسین‏خانزاده, عباسعلی, حسین‏خانزاده, عباسعلی, حسین‏خانزاده, عباسعلی, به‌پژوه, احمد, افروز, غلامعلی, میرزابیگی, محمدعلی. (1392). شناسایی مهارت‌های اجتماعی مورد نیاز دانش‌آموزان عقب مانده ذهنی برای برنامه‌ریزی درسی مهارت‌های اجتماعی. مطالعات روانشناختی, 9(1), 39-68. doi: 10.22051/psy.2013.1736fa_IR
dc.identifier.issn2538-2942
dc.identifier.issn2538-2950
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22051/psy.2013.1736
dc.identifier.urihttps://psychstudies.alzahra.ac.ir/article_1736.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136572
dc.description.abstractهدف از پژوهش، شناسایی مهارت‌های اجتماعی مورد نیاز دانش‎آموزان عقب مانده ذهنی در دوره‌های ابتدایی و راهنمایی تحصیلی بود. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی بود و برای جمع‌آوری داده‌های مورد نظر از پرسشنامه شناسایی مهارت‌های اجتماعی استفاده شد. به‌منظور تهیه و تدوین پرسشنامه مورد نظر، ابتدا با بررسی پیشینه موجود، مصادیق مهارت‌های اجتماعی مربوط به دانش‎آموزان عقب مانده ذهنی شناسایی شد. در مرحله بعد پرسشنامه اولیه تهیه شد و پس از مطالعه مقدماتی و محاسبه ویژگی‌های روان‌سنجی، پرسشنامه نهایی در اختیار سه گروه از والدین، معلمان و متخصصان قرار گرفت. بدین منظور 151 نفر از والدین و 144 نفر از معلمان با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‎ای و 42 نفر از متخصصان با استفاده از روش نمونه‎گیری هدفمند انتخاب شدند. پس از تحلیل داده‎ها، مهارت‌های اجتماعی مورد نیاز دانش‎آموزان عقب مانده ذهنی در نه مؤلّفه به شرح زیر شناسایی شد: 1) مهارت‌های اجتماعی مربوط به محیط مدرسه، 2) مهارت‌های اجتماعی مربوط به کلاس درس، 3) مهارت‌های بین‏فردی، 4) مهارت‌های خودمدیریتی، 5) مهارت‌های تصمیم‏گیری و حل مسأله، 6) همکاری، 7) مهارت‌های مربوط به جرئت ورزی، 8) مهارت‌های اجتماعی مربوط به عواطف و احساسات، 9) مهارت‌های اجتماعی مربوط به جامعه. همچنین نتایج نشان داد که همه مهارت‌های اجتماعی فهرست شده در پرسشنامه از نظر هر سه گروه مورد مطالعه اهمیت بالایی دارد. بنابراین، توصیه می‌شود در برنامه‌ریزی درسی، اجرای طرح‌های پژوهشی و اجرای برنامه‌های مداخله‌ای برای دانش‌آموزان عقب مانده ذهنی، به نظرات هر سه گروه توجه شود.fa_IR
dc.format.extent369
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه الزهراء(س)fa_IR
dc.publisherAlzahra Universityen_US
dc.relation.ispartofمطالعات روانشناختیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Psychological Studiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22051/psy.2013.1736
dc.subjectبرنامه‌ریزی درسیfa_IR
dc.subjectعقب ماندگی ذهنیfa_IR
dc.subject‌دانش آموزfa_IR
dc.subjectمهارت‌های اجتماعیfa_IR
dc.titleشناسایی مهارت‌های اجتماعی مورد نیاز دانش‌آموزان عقب مانده ذهنی برای برنامه‌ریزی درسی مهارت‌های اجتماعیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.citation.volume9
dc.citation.issue1
dc.citation.spage39
dc.citation.epage68


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد