اثربخشی رواندرمانی بینفردی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و پردازش پسرویدادی دانشجویان دختر مبتلا به اضطراب اجتماعی
(ندگان)پدیدآور
اصل سلیمانی, زهرابرجعلی, احمدکیانی دهکردی, منصورهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی رواندرمانی بینفردی بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و پردازش پسرویدادی دانشجویان دختر مبتلا به اضطراب اجتماعی انجام شد. طرح پژوهش به صورت نیمه آزمایشی با پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشجویان دختر ساکن خوابگاه دانشگاه علامه طباطبائی در نیمسال دوم سال تحصیلی۹۵-۹۴ بود. ۲۴ دانشجوی مضطرب اجتماعی از طریق غربالگری شناسایی شده به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در این پژوهش پرسشنامههای هراس اجتماعی کانور، تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و پردازش پسرویدادی در چهار مرحلهی پیشآزمون، میانآزمون، پسآزمون و پیگیری توسط هر دو گروه تکمیل شدند. گروه آزمایش ۱۲ جلسه درمان بینفردی را دریافت کرد. به منظور تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس مختلط بین-درون آزمودنی استفاده شد. یافتهها نشان داد که رواندرمانی بینفردی بر نمرهی اضطراب اجتماعی و راهبردهای سازگارانه تنظیم شناختی هیجان تأثیر معناداری داشت. این مداخله بر راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان و پردازش پسرویدادی مؤثر نبود. بنابراین رواندرمانی بینفردی میتواند بر راهبردهای سازگارانه تنظیم شناختی هیجان مؤثر باشد.
کلید واژگان
اختلال اضطراب اجتماعیپردازش پسرویدادی
تنظیم شناختی هیجان
رواندرمانی بینفردی
مداخلات روان درمانی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-07-231396-05-01
ناشر
دانشگاه الزهراء(س)Alzahra University
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایراندانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
روانپزشک، فلوشیپ روان درمانی، بخش رواندرمانی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
شاپا
2538-29422538-2950




