• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات روانشناختی
    • دوره 11, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات روانشناختی
    • دوره 11, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثرسنجی سایکودراما در درمان دزدی مرضی (کلپتومانیا)- مورد پژوهی

    (ندگان)پدیدآور
    پوررضائیان, مهدی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    294.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    بر اساس DSM-5 کلپتومانیا یک اختلال کنترل تکانه است که با ناتوانی در مقاومت در برابر تکانۀ دزدی مشخص می‌شود. اگرچه روش درمانی شناختی-رفتاری در مورد این اختلال به کار رفته است، اما معمولاً از دارودرمانی استفاده می‌شود. بر اساس پژوهش‌های محقق، از روش سایکودراما که روشی در روان­درمانی با یک شکل نمایشی است، تا به حال برای درمان این اختلال استفاده نشده است. بنابراین، مهم‌ترین هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی سایکودراما در درمان دزدی مرضی است. در این پژوهش از طرح تک‌آزمودنی (A-B)‌ استفاده شد و مقیاس ارزیابی نشانگان کلپتومانیا به کار رفت. درمانجو، دختری 11 ساله بود که با نشانه‌های کلپتومانیا به درمانگر معرفی شد. طول درمان این مراجع، هشت جلسه (هر هفته یک جلسه) بود. بعد از جلسات درمان، جلسات پیگیری نیز انجام شد. نمرۀ درمانجو در پیش‌آزمون 34 بود که در مقیاس ارزیابی نشانگان کلپتومانیا، نمرۀ بسیار بالایی است. در پس‌آزمون، نمرۀ او به 11 کاهش یافت که نشان‌دهندۀ ایجاد تغییری محسوس در وضعیت او است. گزارش‌های درمانجو و مادرش از افکار و رفتارهای مربوط به دزدی در جلسات پیگیری نیز حاکی از کاهش بارز نشانه‌های کلپتومانیا بودند. بر اساس یافته‌های پژوهش، می‌توان گفت که روش سایکودراما در درمان کلپتومانیا مؤثر است. در نتیجه مهم‌ترین پیشنهاد پژوهش حاضر، استفاده از این روش روان‌درمانی در پژوهش‌ها، به قصد آزمون اثربخشی آن و اطمینان از تعمیم نتایج و در جلسات درمانی با هدف روان‌درمانی است.
    کلید واژگان
    کلپتومانیا
    سایکودراما
    مداخلات روان درمانی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2016-02-20
    1394-12-01
    ناشر
    دانشگاه الزهراء(س)
    Alzahra University
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه شاهد

    شاپا
    2538-2942
    2538-2950
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/psy.2016.2183
    https://psychstudies.alzahra.ac.ir/article_2183.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136300

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب