تأثیر مداخله داستانهای اجتماعی بر بهبود مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پسر اتیستیک
(ندگان)پدیدآور
همتی علمدارلو, قربانگلزاری, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخله داستانهای اجتماعی بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پسر اتیستیک انجام شد. روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- و پسآزمون با گروه در لیست انتظار بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانشآموزان پسر 6 - 12 ساله اتیستیک شهر شیراز در سال تحصیلی 92-91 بودند که از میان آنها نمونهای به حجم 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش و در لیست انتظار گمارده شدند، به طوری که هر گروه 15 نفر بود. از هر دو گروه پیشآزمون به عمل آمد و گروه آزمایش آموزش داستانهای اجتماعی را در 16 جلسه دریافت کردند، در حالیکه به گروه در لیست انتظار این آموزش ارائه نشد و در پایان برای هر دو گروه پس آزمون اجرا شد. برای سنجش مهارتهای اجتماعی از پرسشنامه سنجش مهارتهای اجتماعی استونی و همکاران(2010) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کواریانس نشان داد که میانگین نمرات مهارت-های اجتماعی و خردهمقیاسهای آن(توانایی درک هیجانات و دیدگاههای دیگران، توانایی شروع تعامل با دیگران و توانایی حفظ تعامل با دیگران) در گروه آزمایش به طور معناداری افزایش یافته است(01/0>P). یافتهها بیانکننده تأثیر مداخله داستانهای اجتماعی بر بهبود مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پسر اتیستیک بود. بنابراین، پیشنهاد میشود با طراحی و اجرای مداخله داستانهای اجتماعی برای بهبود مهارتهای اجتماعی دانشآموزان اتیستیک اقدام شود.
کلید واژگان
مداخله داستانهای اجتماعیمهارتهای اجتماعی
اختلال اتیسم
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-04-211394-02-01
ناشر
دانشگاه الزهراء(س)Alzahra University
شاپا
2538-29422538-2950




