مرور دوره 5, تابستان 92 - مسلسل 16 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
- 
الگویی دربارة چگونگی ارجاع معرفتی (دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام, 2013-07-23)در این نوشتار، پس از مروری دوباره بر راه حل مبناگرایان در معیار صدق گزارههای نظری، بر اساس مبناگروی برگزیده، الگویی در باب چگونگی ارجاع معرفتی ارائه میدهیم. منظور از ارجاع معرفتی در معرفتشناسی ارجاع گزارههای نظری به ...
 
- 
حضوری یا حصولی بودن علمِ ذاتی و فعلی خداوند به امور مادی نزد صدرالمتألهین (دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام, 2013-07-23)در کلمات صدرالمتالهین در خصوص حصولی یا حضوری بودن علم پیشین حقتعالی به مادیات دوگونه سخن رفته است: او در پارهای عبارتها به گونهای سخن میگوید که گویا از قایلان به حصولی بودن این علم است و در پارهای دیگر سخن وی گویای ...
 
- 
عقلانیت سکولار و قدسی در ساحت جهاندانی، جهانداری و جهانآرایی (دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام, 2013-07-23)پرسش اصلی این جستار آن است که بازتاب برداشت قدسی و سکولار از عقلانیت در ساحتهای سهگانة جهاندانی، جهانداری و جهانآرایی چگونه است؟ نگارنده با استفاده از روش تطبیقی و الگوی شناختمحور در بازشناسی این دو روایت از عقلانیت ...
 
- 
قاعدة لطف در قرآن و روایات (نقد و بررسی ادلة موافقان و مخالفان) (دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام, 2013-07-23)قاعدة لطف از قواعد مهم کلامی است که مکاتب مختلف کلامی در اسلام، آن را در اثبات بعضی از اصول اعتقادی اساسی خود، به کار گرفتهاند. متکلمان امامیه اصل امامت را و متکلمان معتزلی لزوم وعد و وعید را که از اصول اساسی این مکتب است ...
 
- 
وحدت یا دوگانگی روح و نفس ناطقه انسانی در عقل و نقل (دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام, 2013-07-23)یکی از موضوعات مربوط به مباحث نفس وحدت یا دوگانگی نفس و روح در فلسفه و متون شریعت است؛ آیا نفس ناطقة انسانی همان روح است که در متن کتاب و سنت از آن یاد میشود یا اینکه این دو غیر از همدیگرند؟ ما در این نوشتار بر آنیم تا ...
 
- 
چیستی معنا (دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام, 2013-07-23)حقیقت معنا چیست؟ جایگاه آن کدام است؟ چه تفاوتی با مفهوم و مصداق و واقع دارد؟ آیا امری ذهنی است یا خارجی و یا نه ذهنی و نه خارجی؟ تفکیکش از مفهوم و غیر آن چه آثاری دارد؟ این همه پرسشهایی بنیادین را در باب ماهیت و هستیشناسی ...
 



