الگوی جامع عوامل تسهیلگر یادگیری در سازمانهای دفاعی
(ندگان)پدیدآور
خیراندیش, مهدیعباس پور, حامدبارانی, صمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: سازمانها برای مواجه با تغییرات جهانی، ناگزیر به تجهیز خود به انواع ابزارهای رقابتی هستند. یکی از مهمترین ابزارها، یادگیرندگی و نهادینه کردن یادگیری در سازمان است. بر این اساس، در پژوهش حاضر مهمترین عوامل موثر بر یادگیری در سازمان ارائه میشود.  روششناسی: پژوهش حاضر، پژوهشی توصیفی از نوع پیمایشی است. برای شناسایی ابعاد، مولفهها و شاخصها از مبانی نظری و نظرات خبرگان استفاده شد. جامعه آماری پژوهش در مرحله ارائه الگو شامل ده نفر از خبرگان موضوعی و در مرحله آسیبشناسی شامل تمامی کارکنان دارای مدرک تحصیلی بالاتر از کارشناسی در یک سازمان علمی نظامی بود. نمونه آماری در مرحله اول به روش قضاوتی هدفمند و در مرحله دوم به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. همچنین، جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. یافتهها: یافتههای حاصل از تحلیل دادهها با کمک آزمونهای آماری تی و تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که ابعاد نگرشی، اعمال مدیریتی، جو سازمانی، ویژگیهای کارکنان و مدیریت دانش از عوامل تسهیلگر یادگیری محسوب میشوند. همچنین، عامل نگرشی دارای بیشترین اهمیت برای تسهیل یادگیری در سازمان است. نتیجهگیری: تدراک عوامل تسهیلگر یادگیری موجب ارتقای یادگیری سازمانی و نگرش مثبت مسئولان به فرایند آموزش و یادگیری در سازمان میشود.
کلید واژگان
یادگیری سازمانیابعاد نگرشی
اعمال مدیریتی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتسازمان پدید آورنده
مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه هوایی شهید ستاریدانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران.
معاونت پژوهشی




