بررسی رابطه بین مالکیت متقابل و کارایی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران با تأثیر متغیر میانجی رقابت بازار محصول
(ندگان)پدیدآور
دیدار, حمزهمنصورفر, غلامرضارحیمی, جبراییلنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
استقرار مناسب سازوکارهای حاکمیت شرکتی، اقدامی اساسی برای استفاده بهینه از منابع، شفافیت و رعایت حقوق همه ذینفعان در یک واحد تجاری است. یکی از این سازوکارها، ساختار مالکیت است. مالکیت متقابل (مالکیت شرکت از طریق واحد های فرعی و وابسته خویش) یکی از ساختارهای مالکیتی است که میتواند بر جنبههای مختلف بنگاهها تأثیرگذار باشد. پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر مالکیت متقابل بر کارایی شرکت با در نظر گرفتن متغیر میانجی رقابت بازار محصول از طریق روش رگرسیون چندگانه مبتنی بر دادههای تابلویی و آزمون سوبل انجامشده است. از روش تحلیل پوششی دادهها برای اندازهگیری کارایی و از شاخص هرفیندال- هیرشمن برای اندازهگیری رقابت بازار محصول استفادهشده است. آزمونهای انجامشده در خصوص دادههای 120 شرکت در طول سالهای 1388 الی 1393 (720 سال- شرکت) نشان میدهد که مالکیت متقابل با رقابت بازار محصول رابطه مستقیم و معنادار دارد و رقابت بازار محصول با کارایی دارای رابطه معکوس و معنادار است. در ضمن مالکیت متقابل بهصورت غیرمستقیم با تأثیر متغیر میانجی رقابت بازار محصول با کارایی رابطه معکوس و معنادار دارد.
کلید واژگان
تحلیل پوششی داده هارقابت بازار محصول
کارایی
مالکیت متقابل
شماره نشریه
58تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایراناستادیار گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
کارشناس ارشد مدیریت مالی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
شاپا
1735-11382538-2519




